نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

آشنایی با آرامگاه های مجموعه تخت جمشید

آشنایی با آرامگاه های مجموعه تخت جمشید

در بخش های بالای کوهی که مجموعه تخت جمشید در دامنه آن واقع شده است، گورهایی برای پادشاهان گذشته هخامنشی، در خود کوه ساخته شده است که نام بردار به دخمه می باشند، یکی از این دخمه ها در شمال و دیگری در جنوب کوه و یکی هم در جنوب تخت، در پیش آمدگی همان کوه است که نیمه کاره مانده است. در ادامه با آژانس مسافرتی چهارفصل همراه باشید تا در مورد آرامگاه های درون مجموعه تخت جمشید شهر زیبای شیراز بیشتر بدانیم.

جهت رزرو تور شیراز به سایت رویای جهانگردی چهارفصل به آدرس chaharfasl . net مراجعه نمایید. 

آشنایی با آرامگاه های مجموعه تخت جمشید

نمای گورها از دو بخش روی یکدیگر درست شده و سنگ تراشی روی آنها مانند کنده کاری های یک کوشک هخامنشی می باشد. بخش پایین نما، نگاره ایرانی را می نمایاند که آسمانه آن روی چهار ستون قرار گرفته و دربی در میان ستون ها نمایان است و سنگ دور آن درب که به جای چهار چوب است، دارای نگاره گونه ای گل یاس، همانند به گل های درب پرستش گاه نامبردار به (ارخت ئو = اړخ تئی بون) آتن می باشد و روی بالای تور شیراز ستونها یک ردیف شیر، کنده کاری شده است. بالای آسمانه ایوان، تختی به چشم می خورد که ۲۸ تن از نمایندگان توده ها و تیره های پیرو شاهنشاهی هخامنشی، در دو ردیف افقی، آن را روی دو دست نگاه داشته اند.

آشنایی با آرامگاه های مجموعه تخت جمشید

روی تخت نامبرده، تخت سه پله ای و یک آتش دان پدیدار است و شاه روی سریر ایستاده و کمانی به دست چپ گرفته و دست راست خود را به سوی آتشدان دراز کرده و سرگرم نیایش است. در بالای آتش دان، گروه ماه و جلو شاه در بخش بالا، فروهر که نشان اهورامزدا است، در حال پرواز نمایان است.

در درون آرامگاه ها به ناهمگونی اتاق یا دالانی است که از خود کوه کنده شده، در یکی از آنها تنها یک پستو و در دیگری چند پستوی تودار دارد و گورها را در درون پستوها، روی سنگ سکو مانندی کنده اند.

آشنایی با آرامگاه های مجموعه تخت جمشید

آرامگاه شمال خاوری

گور شمال خاوری مجموعه تخت جمشید تور شیراز تابستان 98، تنها دارای یک اتاق نا آراسته و یک پستوی بزرگ است که در آن دو گور ساخته اند و این دو گور از آن اردشیر دوم هخامنشی می باشد.

آرامگاه جنوب خاوری

این آرامگاه از بناهای روزگار اردشیر سوم و آرامگاه خود او می باشد، برای آن که کشور مصر که در جستار سنگ نبشته زیر، بالای سر شخص مصری نام برده است در پادشاهی اردشیر دوم جزو کشورهای باج گذار ایران نبوده، بلکه در زمان اردشیر سوم در سال ۳۴۴ پیش از میلاد، دوباره جزو کشور ایران پرورده (یعنی) باج گزار آن گردیده، این آرامگاه، دالانی یا اتاقی دارد با سه پستوی تودار که در هر کدام دو گور کنده شده است.

آشنایی با آرامگاه های مجموعه تخت جمشید

آرامگاه (دخمه) جنوبی

آرامگاه سومی که در جنوب تخت جمشید در دماغه کوه قرار گرفته، نیمه کاره مانده و تنها بخش بالای آن که شاه در برابر آتش دان به نماز و نیایش سرگرم است، ساخته و کنده کاری شده است. به درستی این آرامگاه (دخمه) برای داریوش سوم، پسین پادشاه هخامنشی که پیش از پایان یافتن آن از اسکندر شکست خورده و درگذشته است.

نمایندگان توده های باجگزار

از سه آرامگاه نام برده شده، تنها دخمه جنوب خاوری دارای سنگ نبشته ای است به سه زبان که در دو ردیف بالای سر ۲۸ تن نگه دارندگان تخت و دو تنی که در دو سوی تخت ایستاده اند، از چپ به راست کنده شده تور شیراز تیر 98 به قرار زیر است:

آشنایی با آرامگاه های مجموعه تخت جمشید

در ردیف بالا به این پارسی است - این مادی است . این خوزستانی است . این پارتی است . این هراتی است . این باختری است . این سغدی است . این خوارزمی است - این زرنگی (سیستانی) است . این رخجی است . این ث گوشی است . این گنداری است ۔ این هندی است . این سکایی هوم ورکاست.

بالای سر ردیف پایین، این سکایی تیز خود است . این بابلی است . این آشوری است . این عرب است . این مصری است - این ارمنی است - این کاپادوکی است . این سیردی (لیدی) است - این یونانی است . این سکایی آن سوی دریاست - این مقدونی است - این یونانی سپردار است . این پوتی است . این حبشه ای است.

بالای سر، نفر پهلوی چپ تخت، این مچیایی است. بالای سر نگاره پهلوی تخت، این گرکی است.

باید دانست که این مردمان، نمایندگان توده ها و تیره های کشورهایی هستند که در روزگار اردشیر سوم، پیرو و باجگزار ایران زندگی می کردند.

آشنایی با آرامگاه های مجموعه تخت جمشید

آرامگاه های سوم و چهارم

این آرامگاه ها که در مجموعه تخت جمشید قرار دارند، ساختمان های آنها همانند دخمه های دیگر است و ا آن اردشیر یکم و داریوش دوم می باشد. پس از این رو و بنا به باور شماری از تاریخ نگاران پیشین و کنونی، چهار تن از پادشاهان نخست دودمان هخامنشی از خاندان ویشتاسب، در نقش رستم و اردشیر دوم و سوم در آرامگاه های تخت جمشید به خاک سپرده شده بوده اند.

دیستک (ساختمان) آرامگاه ها

چنان که گفته شد چهار آرامگاه در نقش رستم ساخته شده است، در پیدا، این گورها (دخمه ها) به سه بخش افقی روی یکدیگر بخش می شود و همگی به یک گونه و همانند صلیب یونانی می باشد و بلندی هر کدام 5 / 24 متر است.

آشنایی با آرامگاه های مجموعه تخت جمشید

بخش نخست آرامگاه ها که نزدیک به زمین قرار گرفته، هموار و تهی از هر گونه سنگ تراشی است و راست گوشه مانند است. بخش دوم آن به گونه ایوانی است که دارای چهار ستون است و سر ستون های آن ها همانند سر گاو است که به دیوار چسبیده اند. دربی هم که گیلویی مصری دارد. در میان ایران دیده می شود که از آن ها به درون آرامگاه ها و گورها وارد می شوند.

در بخش سوم که بخشی بالاتر از دیگر آرامگاه هاست، مانند کنده کاری های بخش دوم آرامگاه های تخت جمشید، شاه بر روی تختی که سه پله دارد و بر روی تختی دیگر قرار گرفته به گونه نماز و نیایش ایستاده و به کمانی که در دست چپ دارد تکیه داده است و دست راست را به سوی آتش دان که در جلو است دراز نموده و در بالا گرده خورشیدی و فروهر که در حال پرواز است، دیده می شوند. تخت مزبور را ۲۸ تن از نمایندگان کشورهای پیرو ایران در دو ردیف نگه داشته اند.

آشنایی با آرامگاه های مجموعه تخت جمشید

 

تور کیش

 

تور کیش

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: آشنایی با آرامگاه های مجموعه تخت جمشید,آفر تور شیراز,قیمت تور شیراز,بهترین تورهای شیراز ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

معرفی نقش رستم فارس

نقش رستم جایی است که در آن چهار آرامگاه برای چهار تن از نخستین شاهان سلسله هخامنشی از دودمان گشتاسپ (ویشتاسب) در دامنه کوهی که اکنون نامبردار به کوه حاجی آباد می باشد، کنده شده است.در ادامه با آژانس مسافرتی چهارفصل همراه باشید تا در مورد نقش رستم شیراز بیشتر بدانیم.

کوه حاجی آباد که نقش رستم در آن است در ۵ کیلومتری شمال تخت جمشید، آن سوی رود پلوار قرار گرفته است. نام این کوه به انگیزه بودن آرامگاه های شاهان هخامنشی در آن، پیش از آن کوه و تپه شاهی بوده و اکنون به انگیزه دهکده ای که در نزدیکی تور شیراز آن است و نامش حاجی آباد می باشد، این کوه نامبردار به کوه حاجی آباد شده است.

معرفی نقش رستم فارس

انگیزه نامگذاری

انگیزه نامگذاری نقش رستم این است که چون نگاره هایی هم از شاهان ساسانی با تن بسیار بزرگ در پایین آرامگاه ها کنده کاری شده و مردم و اهالی، آنها را به انگیزه درشتی اندام، چهره رستم پهلوان شناخته شده دانسته اند، از این رو جای مزبور را نقش رستم گفته اند.

معرفی نقش رستم فارس

آرامگاه داریوش

آرامگاه دومی از سوی دست راست که نگاره آن در شماره ۵۷ نشان داده شده، بزرگ تر از آرامگاه های دیگر است. در این آرامگاه در بخش بالا، پشت سر شاه، سنگ نبشته ای به سه زبان پارسی باستانی، ایلامی و بابلی که داریوش رزرو تور شیراز بزرگ پسر ویشتاسب آن را نویسانده است. پس برابر نوشته این سنگ نبشته که پچواک آن در زیر خواهد آمد، روشن و آشکار شده که این آرامگاه از آن داریوش است، درون آرامگاه دخمه ای است دهلیز مانند که هیچ نگاره و کنده کاری ندارد و ۹ گور در خود سنگ کنده اند.

پچواک سنگ نبشته چنین است:

خدای بزرگی است اهورامزدا، که این زمین را آفریده که آن آسمان را آفریده، که مردم را آفریده، که خوشی را برای مردم آفریده، که داریوش را شاه کرده، یگانه شاهی را از بسیاری، یگان فرمانداری را از بسیاری.

معرفی نقش رستم فارس

منم داریوش، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه کشورهایی که بسیاری از نژادها و توده ها در آن ها نشیمن دارند، شاه این زمین پهناور تا آن دورها پسر ویشتاسب هخامنشی، پارسی پسر پارسی، آریایی از نژاد آریایی. داریوش شاه بزرگ گوید:

«این است به خواست اهورامزدا، کشورهایی که افزون از پارس، گرفته و بر آنها فرمانروایی دارم، به من خراگ می دهند، آن چه از سوی من به آنها گفته می شود، فرمان می برند، روش و آیین من در آنجاها روا و نگه داشته شده است: ماد - خوزستان - خراسان و گرگان - هرات - باختر - بلخ - سغد - خوارزم - سیستان - رج - ت گوش (ساتاگید) - هند - سکاهوم ورکا - سکای تیز خودان - بابل - آشور - عربستان - مصر - ارمنستان - کاپادوکیه - لیدیه - یونانی های آسیای کوچک - سکاهای آن سوی دریا ۔ مقدونیه - یونانی های سپردار (تراکیه) - پوتی یا حبشه - مچیا - کرکا»

داریوش شاه گوید: «اهورامزدا هنگامی که دید این سرزمین در هم گشته، آن را به من سپرد، مرا شاه کرد، من شاهم به خواست اهورامزدا، من آن را آراسته کردم، هر چه به آنها فرمودم روان شد، چنان که اراده من بود. اگر تو اندیشه کنی چند جو آفر تور شیراز (چه گوناگون شکل) بود، آن کشورهایی که داریوش شاه اداره می کرد، این پیکرها را بنگر، آنها تخت مرا می برند، از این راه، تو می توانی آنها را بشناسی، آن گاه خواهی دانست که نیزه های پارسیان دور رفته، آن گاه خواهی دانست که پارسیان دور از پارس جنگیده اند.»

معرفی نقش رستم فارس

داریوش شاه گوید: «این است آن چه من کرده ام، همه را به یاری و خواست اهورامزدا کرده ام، اهورامزدا به من یاری کرد تا کار را به انجام برسانم. اهورا مزدا مرا از هر بدی. نگه دارد، هم چنین خانواده من و این کشورها را. این را من از اهورامزدا درخواست می کنم این درخواست مرا اهورامزدا بپذیرد» ای بشر، آن چه اهورامزدا فرموده به تو میگویم، راه راست مگذار، بدمیندیش، گناه مکن، یا ای بشر، فرمان اهورامزدا را گردن بنه، راه راست را مگذار، ستم کار مباش.»

گئوبرو و پاتی شوواریش، نیزه دار، داریوش شاه - آسپنا تیرانداز و کماندار داریوش. این مچیایی هستند.

آرامگاه (دخمه) خاوری

از چهار دخمه ای که در نقش رستم هست، یکی دخمه دست راست یا آرامگاه خاوری است که جبهه آن به سوی باختر نگرش دارد. این آرامگاه سنگ نبشته ای ندارد، ولی چنان که گفته اند، آرامگاه خشایارشا پسر داریوش یکم می باشد.

معرفی نقش رستم فارس

 

تور کیش

 

تور کیش

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: معرفی نقش رستم فارس,رزرو تور شیراز,آفر تور شیراز,قیمت تور شیراز ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

معرفی مجموعه پاسارگاد

معرفی مجموعه پاسارگاد

پاسارگاد یا پارسه گدر، درست آن در روزگاران دیرین (پارسه کد) یعنی روستای پارسه بوده که در روزگار هخامنشیان مرغاب خوانده می شده و چون آرامگاه کورش در آن جا ساخته شد آن جا را گورگاه (آرامگاه) مرغاب خواندند و یک معنی آرامگاه در زبان عربی (مشهد) می باشد، پس از اسلام نام آنجا مشهد مرغاب نامیده شد. و با گذشت زمان، یونانی ها آن جا را پاسارگاد خواندند. نشانه هایی بسیار از روزگار هخامنشی در آن جا به چشم می خورد.

پاسارگاد در هنگام فرمانروایی کورش بزرگ، تور شیراز تیر 98 پایتخت پارس و ایران بود و در ۶۰ کیلومتری شمال خاوری تخت جمشید در کنار باختری جاده شوسه به جدایی چهار کیلومتر قرار گرفته و پایه شهر شدن آن در مرز سال ۵۴۰ پیش از میلاد به فرمان کورش بزرگ ریخته شد و در هنگام پادشاهی کورش شهری بزرگ گردید و ساختمان هایی با شکوه در آن جا بنا نهاده شد. اکنون نیز نشانه هایی از ساختمان های آن پابرجا و پدیدار است مانند آرامگاه کورش که مردمان آن جا به انگیزه همانندی که به گور زنان دارد، آن را گور مادر سلیمان گویند و دیگر نشانه های کاخ ها و سنگ تراشی های برجسته آدم بال دار و جز آن هاست.

معرفی مجموعه پاسارگاد

آرامگاه کوروش بزرگ

آرامگاه کوروش، اتاقی است چهار گوشه که از سنگ مرمر سپید مانند. در بالای یک پایه شش اشکوبه ای از همان سنگ ساخته شده است و هر اشکوبه بالایی آن از اشکوبه زیرین کوچک تر و به همین انگیزه دورادور آن، پله هایی ساخته شده است.

بلندی همه این ساختمان از بام اتاق تا رویه زمین نزدیک به ۱۱ متر است، اتاق نامبرده درب کوچک و باریکی داشته که در آن اتاق، پیکر بسان مالیده کورش را در تابوتی از طلا با چیزهای گرانبهایی دیگر، مانند میز و جام های زرین و تن پوش های بهادار آرایش یافته با سنگ های گرانبها، گذاشته بودند. از نشانه هایی که در پیرامون آرامگاه کورش به چشم می خورد، چنین دانسته می شود که ساختمان مزبور در باغی باصفا و پر چمن که تور شیراز مرداد 98 دیوارهایی بلند و جویبارهایی دل انگیز بسیار داشته، قرار گرفته بوده.

معرفی مجموعه پاسارگاد

بنا به نوشته آرین و دیگر تاریخ نگاران یونانی، اسکندر مقدونی پس از آن که به پاسارگاد وارد شد به آرامگاه کورش رفته دید سنگ نبشته ای به خط پارسی بدین شرح در آن نوشته اند: «ای مرد نابود شدنی، من کورش پسر کمبوجیه هستم، من دولت شاهنشاهی پارس را درست کرده و فرمانروای سراسر آسیا بودم. به این آرامگاه رشک مبر». پس اسکندر به درون آرامگاه رفته و از دیدن چیزهای گرانبهای نامبرده در بالا بی اندازه در شگفت شد. پس از رفتن اسکندر از پاسارگاد، در آن جا شورشی روی داده و بیشتر چیزهای درون آرامگاه را دزدیدند. اسکندر پس از بازگشت از هند و باختر به آریستوبول که از نزدیکانش بود، فرمان داد به درون آرامگاه کورش رفته بازمانده چیزهای آن را گرد آوری نموده به جای خود بگذارد. سپس درب آن را گرفته و مهر اسکندر را بر روی آن بزند تا کسی نتواند به درون آن وارد تور شیراز شهریور 98 شود.

معرفی مجموعه پاسارگاد

تخت طاوس

نزدیک آرامگاه کورش در شهر شیراز، دو سنگ یک پارچه به مانند مکعب پدیدار است که در نزد مردم آنجا به نام تخت طاوس نامبردار شده و آن ها را آتشگاه هم می گفته اند. درون این سنگ ها تهی و مانند آتشکده می باشد. باید دانست که گمان مردم آن جا در این باره بی انگیزه نبوده، برای آن که نشانه های آتشکده در آنها دیده می شود. بلندی سنگ بزرگ تر ۲ / ۲۵ متر و درازی یکی از پهلوها قاعده اش 12/2 متر می باشد. این سنگ در سوی جلو، پلکانی هم دارد.

معرفی مجموعه پاسارگاد

پرستشگاه

در نزدیکی آرامگاه کورش، نشانه ساختمان معبد مانندی به چشم می خورد و از آن یک پایه درگاه به جای خود بازمانده است. روی این پایه (جرز) چهره آدم بالداری، مانند چهره های آشوری به گونه ای برجسته سنگ تراشی شده است. بازوی راست این نگاره خم گشته و به بلندی شانه اش به پیش دراز است و تاجی بر سر دارد همانند تاج مصری. تن پوش ایلامی و موی پارسی دارد.

در ۸۰۰ متری آرامگاه کورش در شمال باختری آن، نشانه کاخی از سنگ سپید و خاکستری دیده می شود که از بناهای خود این پادشاه بزرگ بوده و گمان می رود به یادگار گشودن کشور ماد ساخته شده باشد. از نشانه های این کاخ می توان این را در نظر گرفت که بنای آن در روزگار پیشین دارای ایرانی با چهار ستون بوده که دو اتاق هم در دو سویش داشته است.

معرفی مجموعه پاسارگاد

در همین جا، تالار بزرگی دیگری به درازای 5/ 44 متر و پهنای 5/ 34 متر ساخته بوده اند که دو ردیف ستون داشته است. از این بنا یک ستون و سه پایه، برجای مانده است و روی یکی از سه جرز، سنگ نبشته ای به نوشته خط میخی و ایلامی و آشوری مانند سنگ نبشته های تالارهای دیگر نوشته شده است.

معرفی مجموعه پاسارگاد

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: معرفی مجموعه پاسارگاد,رزرو تور شیراز,قیمت تور شیراز,تورهای ارزان شیراز ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

معرفی نقش رجب فارس

معرفی نقش رجب فارس

پس از گذشتن از تخت جمشید در کهن شهر شیراز به سوی شمال خاوری رو به جاده اصفهان و پیمودن سه کیلومتر راه در سوی راست جاده، تنگنایی در کوه رحمت که تخت جمشید در دامنه آن قرار دارد، به چشم می خورد. این جا را نقش رجب می گویند. در نقش رجب سه انجمن بر سینه کوه کنده کاری شده است. اگر کسی رو به جنوب بایستد، یک انجمن در سوی چپ می بیند که ۳ متر بلندی و 5/ 4 متر پهنا دارد.

برای خرید بلیط شیراز به سایت آژانس مسافرتی چهارفصل به نشانی chaharfasl . net مراجعه کنید. 

در این انجمن (مجلس تازی) پادشاهی بر اسب سوار است و چند تن از گماشتگان و نوکران بلند پایه در پشت او ایستاده اند. شخص سوار، شاپور یکم پسر اردشیر پاپکان پادشاه سرفراز کشور ساسانی است و نبشته هایی چند در سینه اسب او و متن انجمن کنده کاری شده به نبشته پهلوی نگارده شده که پچواک آن چنین است:

معرفی نقش رجب فارس

اورمزدپرست، خداوندگار، شاپور، شاهنشاه ایران و انیران ، فرمانروا از سوی خدا پسر اورمزدپرست، خداوندگار، اردشیر، شاهنشاه ایران، فرمانروا از سوی خدا، پسر خداوندگار، بابک شاه. انجمن رو به رو، دارای همان پهلوهاست. در آن، پیکر دو پادشاه در حال پیاده نمایان و در جلوی آنها دو بچه ایستاده اند. آن دو پادشاه با هم چنبره (حلقه تازی) ای را در دست دارند که گویا نشانه بستن پیمان با یکدیگر هستند. بر روی این کنده کاری، سنگ نبشته ای کنده شده بود که از بین رفته است و بخش پایان آن به جای مانده و چنین پرورده (معنی) می دهد:

معرفی نقش رجب فارس

کیش و آیین زرتشت از بین رفته بود، من که شاهنشاه هستم، آن آیین را دوباره زنده کرده و برپاداشتم. از پرورده این جستار چنین دانسته می شود که سنگ نبشته مزبور به فرمان اردشیر پاپکان که زنده کننده آیین و کیش زرتشت بوده، نوشته شده و پیکر بالای سنگ نوشته، چهره خود اردشیر است. سنگ تراشی دست راست دارای دو متر بلندی و 5/3 متر پهناست. در این انجمن دو سوار روبه روی یک دیگر ایستاده تور شیراز که یکی از آن ها تاجی بر سر دارد و هردوی آن ها نیز چنبره ای را با هم گرفته اند. نزدیک پرستشگاه نیز سنگ نبشته ای که همانند آن روی جرز درگاه کاخ از سنگ سپید کنده شده و از پیش پدیدار بوده است، ولی اکنون از بین رفته است.

معرفی نقش رجب فارس

نگاره شاپور یکم ساسانی

در بخش پایین کوه نقش رستم، نزدیک به زمین. سنگ تراشی هایی بسیار از روزگار پادشاهان ساسانی به چشم می خورد. در نزدیکی زمین بین آرامگاه داریوش یکم و اردشیر یکم هخامنشی، انجمن سنگ تراشی شده به بلندی ۵ متر و درازای ۱۱ متر نمایان است. در این انجمن، مشخص بر اسب سوار و یک تن در پیش اسب او، زانو زده، درخواست بخشش می نماید. و یک تن دیگر از بزرگان در پهلوی او ایستاده است. در پشت سوار هم دو تن دیده می شوند. آن که سوار بر اسب است، شاپور یکم، دومین پادشاه توانا و کشورگشای دودمان ساسانی، پسر اردشیر پاپکان است که بین سال های ۲۴۲ تا ۲۷۱ میلادی در سراسر جهان آن روزگار، فرمانروایی داشته است. آن که زانو زده و درخواست بخشش می نماید، والرین امپراتور روم می باشد که در سال ۲۶۰ میلادی، شاپور یکم بر او چيره شد و پادشاهی را از وی گرفت. (شرح این جنگ در سنگ نبشته هایی بسیار و جاهایی بسیار به زبان پهلوی ساسانی و هم چنین به خط یونانی در دیوار جنوبی ساختمان نامبردار به کعبه زرتشت که در برابر آرامگاه های نقش رستماست، نوشته شده است) دیگری که ایستاده و دست شاه به سوی او دراز است، سیر یا دیس نام می باشد که شاپور یکم او را نوازش نموده و به جای والرین امپراتور روم تور شیراز تابستان 98 نشانده و تاج و تخت روم را به وی بخشیده است.

معرفی نقش رجب فارس

 

تور کیش

 

تور کیش

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: معرفی نقش رجب فارس,قیمت تور شیراز,آفر تور شیراز,تور لحظه آخری شیراز ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

معرفی پلکان جنوبی کاخ تچرا تخت جمشید

معرفی پلکان جنوبی کاخ تچرا تخت جمشید

برای بالا رفتن و فرود آمدن از سوی جنوب تچرا، در دو گوشه جنوب خاوری و جنوب باختری ایوان جنوبی نامبرده نیز دو پلکان ساخته شده است که شماره هر کدام 20 پله با درازای 73/1 سانتی متر و بلندی 11 سانتی متر می باشد.

در دیوار پیش بست ایوان جنوبی که آن هم از دیستک (بنا) های خشایارشا است، نیزه داران پارسی با سه پلمه خط پارسی و ایلامی و بابلی دیده می شود که همانند پلمه نوشته شده روی پایه های دو سوی ایران است.

جلو ایوان جنوبی ساختمان تچرا، جای گشاد و باز چهار گوشه ای نمایان است که درازای آن ۳۶ / ۳۵ متر و پهنایش ۳۲ / ۸ متر که مرزهای آن از سوی شمال به ایوان نامبرده، از خاور به یک پلکان دو سویی که به کاخ کوچک خشایارشا تور لحظه آخری شیراز می رود و از جنوب به بنای نیمه کاره اردشیر سوم و دو پلکان کوچک دو سوی آن و از باختر به دیواری که یک بخش آن سنگی و بخشی هم آجری بوده و از درازا نگرش به جلگه مرودشت دارد. چنین دانسته می شود که این جای باز، حیاطی بوده است بین ساختمانهای مزبور.

معرفی پلکان جنوبی کاخ تچرا تخت جمشید

دیوار پیش بست پلکان دو سویی کوشک کوچک خشایارشا قرار گرفته در خاور حیاط جلو ساختمان آئینه، آراسته است به سنگ تراشی ها و شاخ و برگ ها و شیرهایی که گاوان را میدرند و سه سنگ نبشته پارسی - ایلامی و بابلی که از آن خشایارشا است. چون جستار این سنگ نبشته با سنگ نبشته کاخ کوچک خشایارشا، یکی است، از این رو پچواک آن را در پیمایش شرح کاخ مزبور در زیر خواهد آمد.

شماره پله هر پلکان ۳۰ و درازای آنها 78/1 متر با پهنای ۳۶ سانتی متر و بلندی ۸ سانتی متر نرخ تور شیراز.

معرفی پلکان جنوبی کاخ تچرا تخت جمشید

تپه مرکزی

در سوی باختر ساختمان سه دروازه و خاور کاخ تچرا و شمال کاخ کوچک خشایارشا، تپه ای بلند پدیدار است که رویه آن از همه جای روی تخت، بلکه از بام های پاره ای از ساختمان های دوروبر، بلندتر می باشد، رویه این تپه نزدیک به چهار گوشه و درونش از خرده سنگ و خاک پر شده و با ویرانه های برج های بابل همانند است، به گمان بسیار تپه نامبرده، خرابه بنای ویژه نیایش و پرستش مردمان شاه نشین تخت جمشید بوده باشد. در باختر این تپه، راهروی است که آن را از ساختمان تچرا جدا نموده و از شمال به فضای کاخ آپادانا و از جنوب به حیاط جلوی ساختمان تچرا می رود.

جهت رزرو تور شیراز به سایت رویای جهانگردی چهارفصل به آدرس chaharfasl . net مراجعه نمایید. 

در بخش جنوبی تپه مرکزی فضای رویه داری است که از خاور و باختر پایان می پذیرد به دو پلکان دو سویه که دارای سنگ تراشی هایی زیبا می باشد. این دو پلکان برابر سنگ نبشته ای که در دیوار آن است از بناهای خشایارشا می باشد که برای وارد شدن به ساختمان هدیش ساخته شده است. پلکان خاوری فضای نامبرده به دیواری که ازتپه مرکزی تا گوشه شمال خاوری کاخ کوچک خشایارشا کشیده شده، پشت داشته است و پلکان قرار گرفته در باختر این فضا، همان پلکان و دیواری است که در خاور حیاط روبه روی ایوان جنوبی ساختمان تچرا ساخته شده است.

معرفی پلکان جنوبی کاخ تچرا تخت جمشید

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: معرفی پلکان جنوبی کاخ تچرا تخت جمشید,معرفی تور شیراز,قیمت ارزان تور شیراز,آفر تور شیراز ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

معرفی کاخ هدیش تخت جمشید

معرفی کاخ هدیش تخت جمشید

هدیش یا کاخ کوچک خشایارشا یا ساختمان نشیمن، در جنوب خاوری ساختمان تچرا و جنوب تپه مرکزی در شیراز قرار دارد. ساختمان این کاخ که به شکل راست گوشه است رو به شمال و در بلندترین جای ایوان تخت بنا شده است. ساختمان هدیش ساخته شده از ایک ایوان شمالی و یک تالار مرکزی و دو تالار چهار گوشه خاوری و باختری با پهلوی 25 / 11 متر که هر یک از این دو تالار ۵ ستون داشته و با ستون های آن هنوز سر جای خود پابرجاست و اتاق هایی نیز در راست و چپ دو تالار خاوری و باختری ساخته شده و شماره هر یک ۳ است و یک مهتابی کم پهنایی هم در همه راستای جنوبی ساختمان که پیش تر دارای نرده های فلزی بوده، پدیدار است. این کاخ کوچک خشایارشا و همه پیوست های آن برابر سنگ نبشته هایی که روی پایه های مکعبی شکل ایران و در پایه های درگاه های رزرو تور شیراز شمالی و خاوری و باختری، نوشته شده است. از بناهای خشایارشا پسر داریوش یکم است و نامش در سنگ نبشته های نامبرده هدیش به چم جای نشیمن گفته شده است و گمان می رود که در میانه پادشاهی خشایارشا در مرز ۴۷۵ سال پیش از میلاد ساخته شده باشد. زمین کاخ مزبور یک سره از سنگ دامنه کوه راست گوشه را دارد.

معرفی کاخ هدیش تخت جمشید

ایوان شمالی هدیش

در همه پهنا در راستای شمالی کاخ هدیش ایوانی ساخته شده است به شکل راست گوشه که دارای 66 / 25 متر و پهنایش 66 / 9 متر می باشد و دارای ۱۲ ستون در دو ردیف بوده است.

در دو گوشه شمال خاوری و جنوب باختری، این ایوان دو پایه سنگی به شکل راست گوشه نزدیک به بلندی ۵ / ۷ متر برپا است. در بخش بالای هر یک سنگ نبشته ای به زبان های: پارسی - ایلامی و بابلی به فرمان خشایارشا نوشته شده و پچواک آنها چنین است:

"خدای بزرگی است اهورامزدا، که این زمین را آفریده آفر تور شیراز، که آن آسمان را آفریده، که مردمان را آفریده، که شادی را برای مردم آفریده که خشایارشا را شاه کرده، یگانه شاهی را از شاهان، یگانه فرمانداری را از فرمانداران. منم خشایارشا، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه کشورهایی که دارای توده های گوناگون است. شاه این زمین بزرگ پهناور، پسر داریوش شاه هخامنشی."

معرفی کاخ هدیش تخت جمشید

خشایارشا، شاه بزرگ می گوید: «به خواست اهورامزدا، این بنا (هدیش) را من ساختم، اهورامزدا با خدایان، مرا و پادشاهیم را در آنچه که ساخته ام، بیاید.»

در دو گوشه جنوب خاوری و جنوب باختری ایران، در دو درگاه دیده می شود. به پهنای ۱ / ۲۲ و بلندی ۴ متر که در هر پایه آنها دو تن نیزه به دست ایستاده اند. از این دو درب ایران، به اتاق هایی که در گوشه های کاخ ساخته شده می روند.

پایه های این دو درگاه نامبرده نیز آراسته است به نگاره های شاه قیمت تور شیراز و دو چاکر، ولی در این جا هر سه وارد تالار می شوند. بالای سر شاه در همه درگاه ها سنگ نبشته ای به سه زبان کنده و پچواک آن چنین است.

خشایارشا، شاه بزرگ، شاه شاهان، پسر داریوش هخامنشی.

معرفی کاخ هدیش تخت جمشید

 

تور کیش

 

تور کیش

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: معرفی کاخ هدیش تخت جمشید,قیمت تور شیراز,آفر تور شیراز,تورهای ارزان شیراز ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

معرفی سالن میانی کاخ کوچک خشایارشا تخت جمشید

معرفی سالن میانی کاخ کوچک خشایارشا تخت جمشید

از پاستون هایی که در تخته سنگ های رویه تالار به چشم می خورد، روشن می گردد که این سالن (تالار) دارای ۳۶ ستون که در شش ردیف بوده، داشته است و همه آنها مانند ستون های سالن های کوچک تر دیگر در هنگام آتش سوزی از سوی اسکندر گجسته مقدونی به آهک دگرگون شده و رفته رفته ریخته است.

باید دانست که اکنون کمترین نشانی از ستونهای تالار به جای نمانده است، ولی تپه کوچک خاکی در سوی خاور کاخ کوچک خشایارشا در شیراز پدیدار بود که در آغاز سال ۱۳۱۷ خورشیدی در آن، کاوش انجام شد و پس از خاک برداری آن جا، اتاق هایی گود در زیر تپه نمایان و از درون آنها چند تا ته ستون و تنه ستون سنگی به دست آمد و آشکار شد که در سال ۱۲۵۴ خورشیدی، هنگامی که به فرمان فرهاد میرزا معتمدالدوله، استاندار فارس در تخت جمشید، کاوش می شده تور شیراز مرداد 98، خاک و ته و تنه ستونهای خرد شده تالار مرکزی کاخ نامبرده را در ساختمان گودی که در زیر تپه نامبرده و در خاور و نزدیک کاخ بوده، ریخته اند و از این رو بر نشان ریختن سنگ ها و خاک های تالار نامبرده به درون آن ساختمان، تپه ای پدید آمده است.

معرفی سالن میانی کاخ کوچک خشایارشا تخت جمشید

ساختمان تالار مرکزی چهار گوشه و درازای هر پهلوی آن 5 / 36 متر می باشد. در چهار دیوار این سالن پنج درب و نزدیک به ۲۰ تاقچه و پنجره بوده که درون پنجره ها، چهره کارکنانی که هر کدام به کاری سرگرم هستند کنده کاری شده است. از بودن این نگاره ها می توان پی برد که این ساختمان، حرم سرای شخصی خشایارشا بوده که پس از گاهی کوتاه آن را ساخته است.

دو درب سالن (تالار) مرکزی به ایران شمالی باز می شود و در جرزهای این تور شیراز شهریور 98 دو درب، خشایارشا با دو خدمتگزار که چتری بالای سر شاه نگه داشته اند از تالار بیرون می آیند. دو درب دیگر به اتاقهای خاوری و باختری و یک درب هم از تالار به مهتابی جنوبی باز می شود. پهنای این درگاه ها 7/1 متر و بلندی آنها 73/ 4 متر است.

معرفی سالن میانی کاخ کوچک خشایارشا تخت جمشید

در دو گوشه شمالی و جنوبی هر یک از اتاق های خاوری و باختری سالن مرکزی، دو درگاه برپاست و در هر پایه آنها دو خدمتگزار با حوله و عطردان و گلدان دیده می شود که به درون اتاق می آیند. در راست و چپ هر یک از اتاق های نامبرده سه اتاق خیلی کوچک ساخته شده است. مهتابی جنوبی کاخ در دو سویش دارای دو پلکان سنگی بوده که پلکان خاوری آن ویران شده و باختری آن آباد و پابر جاست و شماره پله های آن در دو بخش ۶۹ و درازی هر پله ۱ / ۱۵ متر می باشد و از این پلکان به فضای جنوبی هدیش فرود می آیند. این فضا پست تر از همه بخش های شاه نشین تخت است و کف آن به اندازه 7 متر پایین تر از رویه هدیش است. به گمان بسیار، در این فضا در روزگار هخامنشیان باغی بوده مانند باغ های بابل که بخت النصر برای شهبانوی خود تور شیراز ساخته بوده است.

معرفی سالن میانی کاخ کوچک خشایارشا تخت جمشید

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: معرفی سالن میانی کاخ کوچک خشایارشا تخت جمشید ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

ویژگی های منحصر بفرد ستون های کاخ آپادانا تخت جمشید

ویژگی های منحصر بفرد ستون های کاخ آپادانا تخت جمشید

کاخ آپادانای تخت جمشید در شیراز روی هم رفته ۸۴ ستون داشته و بلندی هر ستون نزدیک به ۱۸ متر و کرانه (قطر تازی) پای آن ها دو متر است. پا ستون های تالار مرکزی آن مکعبی و پا ستونهای ایوان هایش گرد و زنگ شتری است و تنه همه آنها قاشقی شکل تراشیده شده است. بخش بالای ستونها ساخته شده از سه پاره است: ۱- سر ستون. ۲- بخش مارپیچ دو گانه. ۳- تنه دو گاوی است که پشت به پشت داده و روی پشت گاوها تور شیراز، سنگ هایی که به شکل مکعب سنگ تراشی شده قرار داشته و روی آنها تختک (الوار) و روی تختک تیرهای آسمانه گذارده شده بوده است.

ویژگی های منحصر بفرد ستون های کاخ آپادانا تخت جمشید

در بالای همه ستون ها همین گونه تندیس گاو بوده سوای ستون های ایوان خاوری که روی آنها تندیس شیر بوده است و بدن و پنجه آنها که در پایین ستونها افتاده، این خواسته را روشن می کند و سر ستون های ایوان باختری درست شده اند تندیس گاو بدون بخش های مارپیچ دوگانه و سر ستون اصلی.

هخامنشیان ستون سازی را از مصریان آموختند، ولی ناهمگونی بسیاری بین ستون های هخامنشی و مصری پدیدار است. ستون ایرانی بر افراشته تر و بلندتر از ستون مصری است و بلندیش از ده تا دوازده برابر کرانه (قطر) آن و بسیار زیباتر می باشد، در صورتی که بلندی ستون های مصری از شش برابر کرانه (قطر) آن نمی گذرد.

خاورشناسانی چون پردو وشهی پیه و دیگر باستان شناسان بر این باورند تور شیراز تابستان 98 که ستونهای روزگار هخامنشی زیباترین ستونهای دوران پیشین است.

ویژگی های منحصر بفرد ستون های کاخ آپادانا تخت جمشید

سر ستون ساخت روزگار هخامنشی دارای روشی می باشد که همانند آن در هیچ جای جهان دیده نشده است. ریشه ساخت سر ستون گرفته شده از آشوری هاست، ولی ساختن و گذاشتن دو گاو پشت به پشت داده در بالای ستون پدیده خود ایرانی هاست. اگر چه برخی برآنند که شاید از روش پرچم آشوری که از ویرانه های خوری باد به دست آمده پیروی شده باشد، ولی این را هم باید دانست که دو گاو روی پرچم آشوری ایستاده و یک جدایی بین تور شیراز تیر 98 آن هاست. در صورتی که دو گاو سر ستون ایرانی نشسته و پشت آنها به یکدیگر چسبیده است.

ویژگی های منحصر بفرد ستون های کاخ آپادانا تخت جمشید

تنه ستون های تخت جمشید دارای ۳۲ تا ۴۸ تراش قاشقی است و بیشتر از تنه ستون مصری و یونانی تراش دارد. به انگیزه آن که در تنه ستون های مصری شماره قاشقی ها ۱۶ و یونانی ۱۶ تا ۲۲ می باشد. پا ستون ساخت روزگار هخامنشی در تخت جمشید بلندیش به اندازه یک تا یک و کرانه (قطر) آن است. جدایی بین ستونهای هخامنشی بیش از جدایی ستون های مصری و یونانی است، به پرورده این که در تخت جمشید جدایی آنها از سه تا چهار برابر کرانه با ستونهاست، ولی در مصر و یونان از یک تا دو برابر کرانه آنها می باشد. اندازه سالن (تالار) مرکزی بارگاه آپادانا 25/ 4692 متر و اندازه هر یک از ایوان ها ۱۳۷۰ متر مربع است. در دو گوشه شمال خاوری و شمال خاوری و شمال باختری یعنی در چپ و راست ایوان شمالی، دو برج بوده است و از برج گوشه شمال خاوری تنها نشانی به جای مانده است.

ویژگی های منحصر بفرد ستون های کاخ آپادانا تخت جمشید

چهار پلمه طلایی و نقره ای که در شهریور ۱۳۹۲ خورشیدی به وسیله گروه گسیل شده از دانشگاه خاوری شیکاگو در زمان سرپرستی آقای پروفسور هرتسفلد از گوشه های شمال خاوری و جنوب خاوری خود سالن (تالار) به دست آمده، روی هر چهار تای آنها جستاری به دانستگی زیر و به خط میخی پارسی و ایلامی و بابلی نگارده شده که پچواک آنها به قرار زیر است: داریوش شاه بزرگ - شاه شاهان - شاه کشورها - پسر ویشتاسب هخامنشی. داریوش شاه گوید: این است کشوری که من دارم، از سکاها که پشت سغد است گرفته تا کوشا (حبشه) و از هند گرفته تا سارد (لیدی) آن را اورمزد که بزرگ ترین خدایان است به من بخشیده. اورمزد مرا و خاندانم را بیاید.

ویژگی های منحصر بفرد ستون های کاخ آپادانا تخت جمشید

پیش از پیداشدن پلمه های زرین و سیمین نامبرده در بالا، نوشته های سنگ نبشته میخی که در دیوار پیش بست پلکان خاوری پدیدار است، بارگاه آپادانا به نام خشایارشا خوانده می شده است، ولی پس از به دست آمدن پلمه ها به درستی روشن شد که بیشتر کاخ آپادانا سوای پلکان های آن از ساختمان هایی است که به فرمان داریوش بزرگ ساخته شده است و گمانی استوار می رود که کارنامه بنای آن بین ۵۱۵ - ۵۱۸ سال پیش از میلاد آغاز شده است. در آبراهه های زیرزمینی این کاخ بزرگ آب دیده شده است، در جاهایی که این آبراهه ها از دامنه کوه می گذرد که سنگ های درونی آنها را تراشیده و هموار کرده اند و در سوای آن یعنی جایی که زمین آن سنگلاخ نیست، آب در آبراهه های زیرزمینی را با تخته سنگ های بزرگ تراشیده شده ساخته اند. از این گونه آبراهه ها در زیر همه ساختمان های تخت جمشید یافت می شود.

ویژگی های منحصر بفرد ستون های کاخ آپادانا تخت جمشید

 

تور کیش

 

تور کیش

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: ویژگی های منحصر بفرد ستون های کاخ آپادانا تخت جمشید,رزرو تور شیراز,نرخ تور شیراز,بهترین تورهای شیراز ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

مشهد اردهال (2)

مشهد اردهال (2)

هر سال در روز جمعه جار چند جارچی در محلات فین و محله بازار کاشان و دهکده راوه راه می افتند و گشت زنان به روش و سنت ابا و اجدادی خود با صدای بلند و و آوازی خاص ندا می دهند و مردم را از فرا رسیدن روز موعود قالی شویان و هفته زیارت امازاده سلطان علی آگاه می کنند. این خبر در کمتر از یکی دو روز در همه شهر ها و دهات، به خصوص شهر ها و دهات نطنز، ‌قم ، محلات،‌ ساوه،‌ دلیجان ،‌ یزد،‌ آشتیان و اصفهان پراکنده می گردد. جارچیان با رساندن این پیام همه مردم به خصوص زایران و بازاریان صاحب نذر را که می بایستی هر ساله در مراسم قالی شویان شرکت داشته باشند به تکاپو و فراهم کردن نرخ تور اصفهان اسباب و توشه زیارت و تهیه جا و مکان برای سکونت در مشهد اردهال وا می دارند. بازاریان و فروشندگان برای عرضه و فروش کالایشان در مشهد اردهال با یکدیگر رقابت می کنند و می کوشند تا هریک پیش ار آغاز مراسم غرفه ای یا حجره ای مناسب در بازارچه یا صحن پاپک یا صحن های دیگر بدست آورند.

 

مشهد اردهال (2)

تعیین روز قالی شویی و اعلام آن به مردم تور اصفهان بر عهده بزرگان و ریش سفیدان فینی است. این گروه روز مراسم قالی شویان را معمولا در دومین جمعه پاییز تعیین می کنند. اگر این جمعه به روز سوگواری مذهبی،‌ مانند تاسوعا، عاشورا، قتل امیر المومنین و .... یا به روزهای جشن مذهبی مانند مبعث حضرت رسول،‌ میلاد امیرالمومنین،‌ نیمه شعبان میلاد امام زمان بیافتد، مراسم را به یک هفته قبل یا یک هفته بعد می اندازند. اخیرا برای پخش خبر جمعه قالی شویان و فراگیر شدن خبر فراخوانی و رساندن سریع خبر به مردم شهر های ایران،‌ علاوه بر جار کشیدن، ‌خبر نامه هایی هم چاپ و منتشر می کنند. خبر مراسم قالی شویان را به روزنامه های پر تیراژ نیز می دهند. تا آن را همه جا و میان همه اقشار مردم پخش کنند.

جهت رزرو تور اصفهان به سایت chaharfasl . net مراجعه کنید. 

 

مشهد اردهال (2)

بازار مشهد اردهال

همزمان با هفته زیارت امامزاده سلطان علی،‌ بازاری در بقعه امامزاده در مشهد اردهال بر پا می شود. این بازار حدود ۸ تا ۱۰ روز از یکی دو روز پیش ا ز جمعه قالی شویان تا یک هفته پس از آن طول می کشد. این بازار از دسته بازارهای ادواری و سالانه یا مکاره ای است که یک بار در سال و در فصل و زمانی معین و به مدت یک تا چند روز تشکیل می شوند. بازار مشهد اردهال مانند بازار های مکاره دیگر دوویژگی مهم دارد.

 

مشهد اردهال (2)

یکی از ویژگی های آن پیوندش با مذهب و برپایی همزمان آن با برپایی مراسم،‌ و ویژگی دیگر برگزاری برخی آیین های نمایشی مانند مراسم قالی شویان و نعزیه خوانی و پرده خانی و ترتیب دادن پاره ای بازی ها و سرگرمی ها در روز های بازار است. بازرا مشهور اردهال پیشینه ای بسیار دراز دارد. و عمر آن به طوری که مردم محلی می گویند به صدها سال می رسد. این بازار که هر سال در آغاز پاییز بر پا می شده محل ملاقات دوره ای بازرگانان و سوداگران و دست فروشان بوده که از شهر های دور و نزدیک آنجا جمع می شدند. در این بازار صاحبان حرفه های مختلف ،‌کالاها و اجناس دست ساز و مصنوعی داخلی و خارجی، ‌انواع خوراکی ها و تنقلات و آجیل ها رابه مردم و زایران عرضه می کنند. 

 

مشهد اردهال (2)

مشهد اردهال (2)

 

 
 

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: مشهد اردهال (2),رزرو تور اصفهان,بهترین قیمت تور اصفهان,آفر تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

مشهد اردهال (3)

مشهد اردهال (3)

بازار مشهد اردهال

بازار مکاره مشهد رنگ و بویی محلی و روستایی داشت. نوع اجناس و کالاها،‌ طرز چشیدن و عرضه کردن آنها،‌ شیوه داد و ستد و مبادله، همه و همه متناسب با فرهنگ روستایی حاشیه کویر و مطابق با ذوق و سلیقه تنوع پسند مردم بومی منطقه بودند رزرو تور اصفهان. بیشتر زایران امامزاده،‌ به خصوص زایران اردهالی و فینی و کاشانی خرید در بازار مشهد را متبرک و خوش یوم می پنداشتند.

 

مشهد اردهال (3)

این زایران بنابر اعتقادات مذهبی و سنتی ابا و اجداد خود، هرساله به هنگام مراسم قالی شویی مقداری از وسایل خانه و ظروف آشپزخانه و اسباب جهازیه دختران خود را به قصد تبرک و بردن چیزی مبارک از بازار امامزاده به خانه، از بساط دارن بازار مشهد تهیه می کردند. زارعان محلی نیز به نیت برکت ابزار و وسایل آبیاری و زراعی را و باغبانی را از فروشندگان این بازار فراهم می کردند. در جنب این بازار نیز بازار دیگری رونق دارد. در این بازار دسته ای شبیه خوان معرکه گرفته اند. و هنر نمایی می کنند. تعزیه و مراسم مذهبی و شنیدن داستان مصیبت شهیدان دین از زبان شبیه خوانان و نقالان یکی از سرگرمیان روستاییان اردهل آفر تور اصفهان و زایران امامزاده است. تعزیه خوان ها هر سال یکی دو روز به مراسم جمعه قالی شویان مانده به مشهد می آیند و گاهی تا هفته قالی در مشهد می مانند.

 

مشهد اردهال (3)

جمعه قالی،‌ روز قالی شویان

دومین جمعه پاییز،‌ روز قالی شویان در مشهد اردهال است. این جمعه که در میان مردم منطقه، به جمعه قالی شهرت دارد،‌ هر سال به یکی از روزهای میان نهم و پانزدهم پاییز می افتد. در روز جمعه قالی ده هزار نفر زن و مرد از شهرها و روستا های ایران،‌به خصوص از آبادی های حاشیه کویر برای حضور در مناسک قالی شویان و تماشای آن در مشهد اردهال جمع می شوند. حاشیه نشینان کویر این منطقه از ایران حضور در مناسک قالی شویان و زیارت امازاده سلطان علی را درآغاز پاییز از فرایض مذهبی خود می دانند. این زایران ثواب زیارت و حضور در این مراسم را با زیارت جد بزرگوارش، حضرت امام حسین و حضور درکربلا قیمت تور اصفهان برابر می دانند.

 

مشهد اردهال (3)

 

تور کیش

 

تور کیش

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: مشهد اردهال (3),آفر تور اصفهان,رزرو تور اصفهان,قیمت تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

مشهد اردهال (4)

مشهد اردهال (4)

آداب قالی شویی

صبح جمعه مردان به خصوص جوانان محله فین کوچک (فین سلفی) که با خانواده های خود قبلا به مشهد اردهال آمده و در حجره امامزاده جا گرفته اند. با چماق و چوب دستی های تراشیده و مخصوص خود،‌ در حالی که برخی پیراهن سیاه پوشیده اند،‌ به کنار نهر آب فضای اتاق می روند و به خط می ایستند. در این هنگام مردم محله فین بزرگ ( فین علیا) که آنها هم با خانواده هایشان در صحن امامزاده ساکن شده اند، با چوب دستی های خود در حیاط صحن جمع می شوند و همه با هم به استقبال جوانان فین کوچک،‌ به شازده حسین می روند. در این زمان چند تن از بزرگان فینی به جمع آوری اعانه از مردان چوب به دست تور اصفهان مرداد 98 فینی می پردازند.

 

مشهد اردهال (4)

پس از جمع آوری اعانه، ‌فینی های چوب به دست دو محله در یک دسته بزرگ به سوی بقعه امامزاده سلطان علی راه می افتند. افراد درحالی که چماق و چوب دست های خود را در هوا و بالای سر خود تکان می دهند یا حسین یاحسین گویان به سمت امامزاده می روند. افراد فینی وارد صحن امامزاده می شوند و چوب ها را در هوا تکان می دهند. در این هنگام رئیس و نماینده سازمان اوقاف و چند تن از مقامات حکومتی و محلی به استقبال دسته می روند. خطیبی خطبه ای می خواند. پس از خطبه یکی از ریش سفیدان فینی اعانه ای را که از فینی ها جمع کرده است به عنوان هدیه و شیرینی به متولی یا سرپرست خادمان آستانه تور اصفهان شهریور 98 می دهد. و درخواست آوردن قالی مخصوص امامزاده را از آستانه مبارک حضرت سلطان علی می کند.

 

مشهد اردهال (4)

خادمان یک تخته قالی لوله شده را که رویش یک تکه پارچه سیاه کشیده اند از داخل حرم بیرون می آورند و به بزرگان فینی می دهند. جوانان فینی با دیدن قالی با شور و هیجان برای بدست آوردن قالی هجوم می آورند و آن را از بزرگان فینی می گیرند. جوانان قالی را از میان جمعیت می گذرانند. تشییع کننده گان قالی را به سرچشمه نهر شازده حسین و در میدان مقابل زیارتگاه می برند. آنها بردن قالی به سر آب را تمثیلی از کوشش هاجر به رساندن اسماعیل به چشمه آبی در صحرای خشک مکه می دانند. در کنار دسته مردی میانسال سوار بر اسب حرکت می کند. این مرد با خود یک جا نماز ترمه را که بر روی شانه راستش انداخته حمل می کند. این جا نماز را مظهری از جانماز حضرت امامزاده سلطان علی می دانند. بر سرچشمه قالی کشان قالی را در کنار نهر روی زمین می گدارند و دور آن حلقه می زنند. و چوب هایشان را پیاپی تکان می دهند.

 

مشهد اردهال (4)

برای شستن قالی یا غسل دادن قالی شهید، ‌چوب به دست های فین تور اصفهان سر چوب های خود را در آب چشمه فرو می کنند و بیرون می آورند و قطرات آب را روی قالی و مردمی که دور و برشان است می پاشند. به این ترتیب شهید راکه نمادی از شهید دشت اردهال است به صورت تمثیلی می شورند و غسل می دهند. پس از پایان آداب افراد دوباره قالی را به دوش می گذارند و سینه می زنند. در صحن سردار ،‌ فینی ها قالی را چند دور در حیاط صحن و در اطراف حوض می چرخانند و آن را با تشریفات و احترامی خاص به داخل حرم میبرند و به خان آستانه می دهند. مراسم در حدود ساعت یک بعد از ظهر در فضایی آکنده از غم و افسوس و چشم هایی اشک آلود به پایان می رسد. جمعه پس از جمعه قالی شویان به جمعه نشلگی ها و جمعه هفته قالی معروف است. در این جمعه مردم دهکده نشلگ به مشهد اردهال می آیند و مراسم هفته را مستقیما پای منبر او برگزار می کنند.

  مشهد اردهال (4)

 

 
 

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: مشهد اردهال (4),بهترین تورهای اصفهان,رزرو تور اصفهان,قیمت تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

آشنایی با شهر میمه

آشنایی با شهر میمه

موقعیت جغرافیایی میمه:

میمه با مساحتی حدود 3637 کیلومتر مربع  در بخش شمالی ترین قسمت استان اصفهان  و حد فاصل 85 کیلومتری مرکز استان اصفهان است

همچنین اتوبان اصفهان _ تهران تور اصفهان از کنار این شهر می گذرد

لهجه و زبان مردم میمه:

بر اساس تحقیقات دکتر سپایزار هر یک از طوایف آریایی دارای یک زبان مخصوص می باشند و زبان های آن ها به یکدیگر نزدیک و یکی است.  در حقیقت مردم در نواحی مادنشین به زبان ماد ها ، که همان زبان اوستا است صحبت می کنند.

آشنایی با شهر میمه

به گفته خانم لامتن در کتاب خاطرات ، درباره زبان اولیه مردم میمه گفته است که " زبان مردم این منطقه تا کنون شکل افعال خود را حفظ کرده و اختلاف آن با زبان فارسی به همین  دلیل است"  مردم میمه در تلفظ کلمات کمی لهجه دارند و این لهجه را می توان در بیان و تلفظ آ ن ها به خوبی تشخیص داد.

نوع پوشش و لباس مردم میمه

نوع پوشش مردم میمه هر دوره باهم متفاوت است. به عنوان مثال در دوره افشاریه بیشتر مدل لباس برای تمامی طبقات جبه و شال  کلاه بود ( شال کلاه نوعی عمامه است که بعد از غلبه عرب بر ایران در اثر تقلید از آن قوم کلاه اعیانی  ایرانیها به عمامه مبدل گرددید. ) که در این دوره افراد اهل علم و دانش ، عمامه بر سر خود می گذا شتند

اما در زمان ناصر الدین شاه مرد ها از شلوار های تور اصفهان تابستان 98 گشاد که بند هایی از جنس ابریشم یا پنیبه ای بود را می پوشیدند و بعد از پوشیدن ، آن بند ها را بهم گره می زدندبه صورتی که دنبالچه آن بند در جلو آویزان بود.

اغلب جوان ها نیز به انتهای بند اضافی خود منگوله رنگی می بستند.

در طبقه دوم  مردم میمه افراد فرو دست بودند که فقط از «کلاه نمدی ها»  یا کلاه «رعیتی ها» استفاده می کردند.

آشنایی با شهر میمه

  • آثار تاریخی شهر میمه
  1. امامزاده سید صالحه خاتون
  2. مسجد جامع میمه
  3. قنات مزد آباد میمه
  4. کاروانسراها و قلعه های قدیمی
  5. حمام های قدیمی شهر میمه
  6. محلات قدیمی میمه
  7. ساختمان یخچال قدیمی میمه
  8. قلعه مرکزی شهر
  9. قلعه گبرنی
  10. قلعه قمیش
  11. سراهای قدیمی
  12. بونکن های قدیمی
  13. آسیاب های آبی
  • قرا ها و روستا های تابع شهر میمه
  1. شهر وزوان
  2. روستای اذان
  3. روستای موته
  4. روستای ونداده
  5. روستای لایبید
  6. روستای حسن رباط
  7. روستای لوشاب
  8. روستای خسرو آباد
  9. روستای چغاده
  10. روستای مراوند
  11. روستای زیاد آباد

اوضاع جوی شهر میمه:

شهر میمه  دارای آب و هوای ، نیمه خشک است. از  این رو در تابستان ها هوا نسبتا گرم و خشک  و در زمستان ها هوا سرد می باشد.

در شهر میمه سالیانه حدود 162. 7 میلی متر بارش دارد تور اصفهان تیر 98 و بیشتر بارندگی مربوطه دوره ها اوایل بهار و فصل زمستان است.

همچنین  قسمت بزرگ و وسیع شهر میمه جزو مناطق  نیمه بیابانی و استیپی سرد  کشور ایران می باشد. 

آشنایی با شهر میمه

قالیبافی در شهر میمه  :

مسعود میرزا پسر ارشد ناصرالدین شاه در کتاب خاطرات خود در باره قالیبافی  میمه جوشقان این گونه  آورده است که " قالی های مشهور معروف خوب ایران را در عهد صفویه در این قصبه می بافتند . امروز چون عنقا هیچ اسمی از او نیست و حتی قالیهای بد هم نمی بافند. کسی هم نیست که آن ها را تشویق کند به این کار، بلوک جوشقان بلوکی است در جلگه ای وسیع که قصبه به این نام که این بلوک به آن مسمی می شود."

در قالیبافی  میمه از نقش هیی مثل : اسلیمی ، غنچه کش ، غنچه ، غنچه گل ، غنچه الخروس ، سیر ، موسگه ، بید، خوشه ، 13 رجی ، 15 رجی ، 17 رجی ، ولگ ، زلفک، ترنج ، چندر ، لچک ، کاج ، تسبیح ، گگل ، خوشه ، مداخل ، لاله ، گلدون و نقشهای زیبای دیگر استفاده می نمودند.

لازم به ذکر است که اکثر قالی های دستبافت  شهر میمه  جنبه صادراتی داشته و به کشور های اروپایی صادر شده است.

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور کیش



:: برچسب‌ها: آشنایی با شهر میمه,رزرو تور اصفهان,تور لحظه آخری اصفهان,قیمت تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

معروف ترین بازار های اصفهان

معروف ترین بازار های اصفهان

اصفهان یکی از شهرهای ایران می باشد که در کویر مرکزی آن واقع شده هست. این شهر به سبب داشتن بناهای تاریخی انبوه و تعدادی از میراث جهانی گردشگران زیادی را از داخل و بیرون کشور به سوی خود جلب می کند. پل های تاریخی، موزه ها، بناهای چشم نواز و مکان های کهن گوشه هایی از جاذبه های این شهر تماشایی هستند. شهری که با قدم زدن در خیابان هایش می شود سفری به تاریخ داشت و از مرور آن لذت برد.

گفتنی ها از این شهر زیاد هست بعد راهی این شهر شدیم و از گوشه گوشه اش برایتان  گفتیم. برای آنکه بتوانید برنامه ریزی مناسبی برای سفرتان داشته باشید  راهنمای سفر به این شهر را در اختیارتان قرار دادیم:

راهنمای سفر به استان بزرگ  اصفهان

اما تمام چیز در سفر به گشت و گذار ختم نمی شود. ممکن هست در هر لحظه از سفر به جنسیی احتیاج پیدا کنیم و ناچار به تهیه آن شویم. شاید هم بخواهیم گشتی در بازارها و مراکز خرید داشته باشیم وسوغات تهیه کنیم. برای آنکه تور اصفهان در این مواقع دچار سردرگمی نشوید بهتر هست شناختی کلی از این مراکز داشته باشید تا زمان سفرتان را مدیریت کنید و آن را به هدر ندهید. دراینجا  هدف داریم شما را با بازارها و مراکز خرید شهر اصفهان آشنا کنیم تا خریدی لذت بخش را در نصف جهان تجربه کنید.

معروف ترین بازار های اصفهان

بازارها

بازارها شناخته شده ترین مکان ها برای خرید و فروش و تبادل جنسها به شناخته می شوندکه از قدیم الایام در شهرهای ایران وجود داشته است. بازار های موجود در شهر اصفهان عبارتند از:

 بازار بزرگ  تاریخی اصفهان

بازار اصفهان یکی از برزگترین و وسیع ترین، مهم ترین و زیباترین بازارهای ایرانی و اسلامی می باشد که در دل شهر اصفهان و اطراف میدان نقش جهان قبلروی کرده هست. دالان ها و سراهای انبوه گزینش های زیادی را برای خرید قبل روی شما قرار می دهند به ویژه چنانچه از طرفداران صنایع دستی باشید در این بازار بهترین مثال های آن را پیدا خواهید کرد. بازار اصفهان ورودی های انبوهی دارد اما بهترین و در دسترس ترین ورودی بازار در شمال میدان نقش جهان قرار گرفته هست که به سردر قیصریه شهرت دارد.

معروف ترین بازار های اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان

در پیرامون میدان نقش جهان اصفهان، مغازه هایی وجود دارند که هر یک به ارائه ی محصولاتی ویژه از صنایع دستی این شهر می پردازند. به علت نزدیکی به بازار، این محصولات از کیفیت مناسبی برخوردارند و گاه مغازه ها توسط خود هنرمندان تور اصفهان تابستان 98 اداره می شود.

معروف ترین بازار های اصفهان

بازار هنر اصفهان

طلا و جواهرات از صنایع دستی اصفهان به تعداد می روند و هنرمندان زیاد ماهری در این زمینه مشغول به کارند. یکی از مراکزی که می توانید طلاهای زیبای اصفهان را از آن تهیه کنید، بازار هنر می باشد. این بازار از شاهكارهاي معماري دوره صفویه به تعداد می رود که توسط استادکاران ایرانی از سال ۱۰۸۳ تا سال ۱۰۸۵ هجري شمسی ساخته شده هست. در زمان صفویه از این مکان با عنوان بازار کاروانسرای مادر شاه یاد می شد که همراه با بنای کاروانسرای مادر شاه و مدرسه شاه سلطان حسین (مدرسه چهارباغ امروزی) یا مجموعه ی وقفی را تشکیل می داد. در این بازار علاوه بر خرید می توانید از تماشای جلوه های معماری نیز لذت ببرید. این بازار در خیابان چهارباغ عباسی، جنب پارک هشت بهشت قرار دارد.

معروف ترین بازار های اصفهان

بازار گل و گیاه همدانیان

بازار گل و گیاه همدانیان یکی از مراکز فروش گل و گیاه می باشد که در اصفهان از شهرت ویژهی برخوردار هست. در این بازار انواع و اقسام گلها، گیاهان، درختچه ها و ابزارها مورد نیاز برای پرورش گیاهان را خواهید دید. گل های شاخه بریده، بامبو و برگ های تزئینی، گیاهان تزئینی فانتزی و عروسکی از جمله بن سای، سرخس عنکبوتی، گیاهان فصلی، درخت و نهال، گل های خشک و مصنوعی و ... گیاهانی هستند که می توانید در این بازار آنها را تهیه کنید. این بازار در بزرگراه جی، خیابان همدانیان واقع است.

معروف ترین بازار های اصفهان

 بازار ماهی خلیج فارس

یکی از مراکز معتبر و باارزش  برای تهیه کردن  ماهی تور اصفهان تیر 98 و انواع آبزیان در اصفهان، بازار ماهی خلیج فارس می باشد که انواع محصولات از شمال و جنوب کشور و ماهی های پرورشی را ارائه می دهند. این بازار در بلوار صفه می باشد.

معروف ترین بازار های اصفهان

مراکز خرید استان  اصفهان

بدون شک ممکن هست در سفر به برخی اقلام و جنسهای ضروری احتیاج پیدا کنید و سری به مراکز خرید بزنید. مهم ترین مراکز خرید اصفهان عبارتند از:

 سیتی سنتر اصفهان

سیتی سنتر اصفهان، یک مرکز تجاری، تفریحی توریستی هست که به عنوان بزرگترین مرکز خرید ایران و پنجمین مرکز خرید بزرگ جهان شناخته می شود و از شهرت زیادی برخوردار هست. این مجموعه در ۷ طبقه احداث شده هست که دارای امکانات زیر هستند:

دو طبقه پاركينگ مسقف با ظرفيت ۵۵۰۰ اتومبیل

سه طبقه شامل مركز خريد (Hyper Star) و واحدهای تجاری

دو طبقه آخر شامل مجموعه سيظاهرئي، سالن چند منظوره، فود کورت و سالن های مختلف

پوشاک، ابزارها آرایشی و بهداشتی، ابزارها ورزشی، اسباب بازی، ابزارها التحریرو.... اقلامی هستند که می توانید در این مرکز خرید بزرگ به آنها دسترسی پیدا کنید.

در اتوبان شهید دستجردی، رو به روی ورودی جنوبی سپاهان شهر واقع است.

 مجتمع پارک اصفهان

مجتمع پارک اصفهان یکی از مراکز خرید کهن شهر می باشد که در نخستین سال پیروزی انقلاب افتتاح گردید. این مرکز خرید حدود ۱۵۰۰۰ متر مربع را به خود اختصاص داده هست و با داشتن ۴۰۰ فروشگاه و فضای سبز مناسب، خدمات مناسبی را به ملت ارائه می کند. پوشاک، ساعت، کیف و کفش، ابزارها صوتی و تصویری، ابزارها موسیقی، اسباب بازی، رایانه و نرم افزار و ابزارها جانبی، ابزارها التحریر ،آرایشی و بهداشتی، ورزشی و ... از اقلامی هستند که می توانید در این مرکز خرید آنها را تهیه کنید. هم چنین مجتمع پارک با داشتن کافه و رستوران ها مکان مناسبی برای استراحت و گذران اوقات فراغت نیز به تعداد می رود و درخیابان چهارباغ بالا واقع شده است.

  مجتمع تجاري شهر در استان اصفهان

یکی دیگر از مراکز خرید معروف اصفهان مجتمع تجاری شهر هست که يکي از مراکز تجاری مدرن کشور به شناخته شدهاست.این مرکز حدود ۱۳۵۰۰ مترمربع وسعت دارد و چهارطبقه تجاری و يک طبقه پارکينگ را در خود جای داده هست. در مجتمع تجاری شهر، ۲۱۰ واحد فروشگاهي و ۳۰ واحد اداري به ارائه ی خدمات می پردازند و در زمینه های آرایشی بهداشتی، پوشاک، حوله، خرازی،کیف و کفش، موبایل، صوتی تصویری، صنایع دستی، شال و روسری، ساعت و ... فعالیت می کنند. وجود رستوران و کافی شاپ یکی دیگر از دلایلی هست که ملت را به این مرکز خرید می کشاند. این بازار در چهارباغ عباسي، نبش خيابان سيدعليخان  واقع است.

 

تور مشهد

 

تور کیش

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: معروف ترین بازار های اصفهان,تور لحظه آخری اصفهان,معرفی تور اصفهان,قیمت تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

همه چیز درباره کاخ عالی قاپو اصفهان

همه چیز درباره کاخ عالی قاپو اصفهان

کاخ عالی قاپو به عنوان یکی از کاخ های سلطنتی در دوران صفوی شناخته می شود. با اینکه در گذر زمان این کاخ مورد آسیب های فراوانی قرار گرفت ولی هنوز همانند قدیم دارای شکوه می باشد. این کاخ از میدان نقش جهان به طور واضح قابل مشاهده است. نام عالی قاپو از زبان ترکی گرفته شده است و به معنی درگاه بلند می باشد. در دوران صفوی عالی قاپو به عنوان ورودی دولتخانه صفوی بود. در ابتدای ساخت شکل ظاهری آن بسیار ساده تر از شکل حال تور اصفهان مرداد 98 آن بود. این کاخ در زمان سلطنت شاه عباس به شکل امروزی در آمد. همچنین در زمان شاه عباس دوم ایوان ستون دار به این بنا اضافه شد. این بنا در سمت غربی میدان نقش جهان و همچنین در روبروی مسجد شیخ لطف الله قرار گرفته است. ارتفاع این بنا به  ۴۸ متر می رسد و همچنین دارای ۶ طبقه می باشد. داخل این بنا دارای پله هایی به صورت مارپیچی می باشد. معماری این بنا به زمان صفویان برمی گردد و همچنین داخل آن با استفاده از گچ بری ها و مینیاتوری به شکلی زیبا طراحی شده است. تالار این کاخ به اتاق صوت و یا به اتاق موسیقی شناخته می شود.

این کاخ در زمان شاه عباس صفوی در سال های ۹۷۳ تا ۹۷۷ به عنوان مقر و دولتخانه حکومتی شروع به تکمیل شد. این امر به دلیل انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان انجام شد. این بنا در زمان جانشینان شاه عباس و به مدت ۷۰ تا ۱۰۰ به طول انجامید. کتیبه ای از زمان شاه سلطان حسین در این کاخ قرار دارد که باعث اضافه شدن تزئیناتی در طبقه سوم شد.

معماری عالی قاپو

این بنا دارای ۵ طبقه می باشد. که احداث آن در زمان شاه عباس اول شروع شد و در طی زمان های جانشینان به صورت کامل تکمیل شد. طبقات این کاخ دارای تزئینات منحصر بفردی می باشد که قابل ستایش می باشد. با اینکه در طی دوره های دیگر کاخ عالی قاپو صدمات مختلفی را دیدولی هیچی از زیبایی های آن کاسته نشده است. درون کاخ نقاشی هایی از زمان صفویه موجود می باشد. با دیدن این نقاشی ها می توانید با هنر تور اصفهان شهریور 98، هنرمندان آن زمان به صورت کامل آشنا شوید.

سردر عالی قاپو با استفاده از سنگ های سماق ساخته شده است که باعث دادن جلوه ای خاص به این بنا شده است. با ورود به کاخ عالی قاپو می توانید دو تالار آن را مشاهده کنید که تالارها در زمان های قدیم به عنوان امور اداری و دیوانی استفاده می شد و به آن ها صدرخانه یاکشیک خانه می گفتند. در طبقه سوم آن ایوانی بزرگ وجود دارد که دارای ۱۸ ستون بلند و سنگی می باشد. این ستون ها باعث بخشیدن جلوه ای خاص به این تالار شده است. سقف این ایوان به طور کامل آیینه کاری شده است همچنین دارای آلت های چوبی می باشد که این امر باعث زیبایی دو چندان این تالار شده است. همچنین حوضچه ای زیبا از جنس مرمر در این ایوان قرار دارد.

آنچه باعث معروفیت کاخ عالی قاپو شده تالار موسیقی آن می باشد. گچبری های این اتاق در زمان صفوی رضا عباسی صورت گرفته است. مینیاتوری های این اتاق به شکل خاصی طراحی شده است که باعث بخشیدن جلوه ای خاص به آن اتاق شده است.

جهت خرید بلیط اصفهان به سایت آژانس چهارفصل به نشانی chaharfasl . net مراجعه کنید. 

 

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور کیش



:: برچسب‌ها: همه چیز درباره کاخ عالی قاپو اصفهان,آفر تور اصفهان,بهترین تورهای اصفهان,رزرو بلیط اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

آشنایی با پل های تاریخی شهر اصفهان

آشنایی با پل های تاریخی شهر اصفهان

اگر به شهر اصفهان سفر می کنید حتما اولین چیزی که ذهنتان می رسد پل هایی است که بر روی زاینده رود ساخته شده اند. این شهر تاریخی بافت قدیمی و زیبایی دارد که باعث شده عده ی زیادی به این شهر سفر کنند. شهر اصفهان یکی از زیباترین و مهم ترین شهر های ایران است. اگر قصد مسافرت و ایران گردی دارید اولین شهری که به شما پیشنهاد می کنیم، اصفهان است. این شهر مقصد خوبی برای شروع سفر ایران گردی است. با آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری جذابی که این شهر دارد قطعا اوقات خوبی را در این شهر خواهید گذراند و همچنین یکی از تجربیات سفری بیاد ماندنی برای شما و همراهانتان خواهد بود.

زاینده رود، رودی است که پل های بسیاری بر روی آن در زمان های گذشته ساخته شده است. تعدا این پل های ساخته شده زیاد است و هر کدام از آن ها سبک معماری خاص و منحصر به فردی دارند. به گونه ای که آفر تور اصفهان با دیدن تعدادی از آن ها به قدری جذب زیبایی های آن می شوید که علاقه مند به دیدن ما بقی پل های موجود در اصفهان می شوید. هر کدام از پل های این شهر در دوران پادشاه خاصی ساخته می شدند و محل برگزاری مراسم های ویژه و اصیل ایرانی بوده اند. معماری ظریف این پل ها به قدری خاص و منحصر به فرد است که علاوه بر زیبایی ظاهری شهری، به ظرافت های انسانی و روحی هم توجه داشته است و از این رو تمام افراد با هر ملیت و مذهبی که باشند از آن تاثیر می پذیرند و از زیبایی های آن لذت می برند.

البته به شما پیشنهاد می کنیم قبل از سفر به این شهر ابتدا جاذبه های گردشگری این شهر را به خوبی بشناسید و همچنین مکان هایی که می خواهید از آن ها دیدن کنید به ترتیب یادداشت کنید و سپس مسیر سفر به این شهر زیبای تاریخی را در پیش بگیرید زیرا جاذبه های گردشگری و تاریخی به قدری در این شهر زیاد هستند که ممکن است شما برای این که از کدام مناطق دیدن کنید اندکی گیج شوید به خصوص اگر مدت اقامت شما در این شهر محدود باشد. از اصلی ترین جابه های تاریخی که در این شهر وجود دارد پل هایی است که در اصفهان ساخته شده است. این پل ها به قدری زیبا و منحصر به فرد هستند که برای این شهر کاملا نمادین محسوب می شوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی و معرفی این پل های زیبا که در دوران قدیم ساخته شده اند و قدمت آن ها به هزاران سال پیش باز می گردد بپردازیم، پس اگر شما هم از علاقه مندان به آثار تاریخی این شهر به ویژه پل های آن هستید و یا قصد دارید به این شهر تاریخی سفر کنید با ادامه ی این مقاله همراه باشید.

جهت رزرو تور اصفهان به سایت آژانس مسافرتی چهارفصل به نشانی chaharfasl . net مراجعه نمایید. 

 

پل های معروف و تاریخی اصفهان

  1. پل مارنان: این پل یکی از پل های تاریخی و زیبای شهر اصفهان است که اسم آن ممکن است کمتر از سایر پل ها به گوش خورده باشد. اما از زیبایی چیزی از پل های دیگر کم ندارد. معماری منحصر به فرد این پل بسیار چشم گیری دارد که نظر همگان را به خود جلب کرده است. برخی از باستان شناسان و محققین تاریخی ساخت این پل خاص و بی نظیر را به دوره ی ساسانیان مرتبط می دانند. این پل دارای 17 دهانه است و همه ساله عده ی زیادی از این پل دیدن می کنند. این پل در خیابان مطهری واقع در اصفهان قرار دارد. جالب است بدانید تعداد دهانه های موجود دراین پل در گذشته بیشتر از 17 عدد بوده است. اما بعد ها تعدادی از این دهانه ها بسته شده اند. نام دیگر این پل، پل سرفراز است و گفته می شود که این نام در زمان پادشاهی شاه سلیمان صفوی نرخ تور اصفهان بر روی این پل نهاده شده است. البته نام این پل تغییر یافته ی واژه ی مهربین است.
  2. پل چوبی : این پل 147 متر طول دارد اما پهنای آن بسیار کم است. این پل میان، سی و سه پل و دو پل ال.. وردی خان ساخته شده است و در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است. محققان و باستان شناسان این گونه گمان می کنند که این پل در سال 1065 ساخته شده است. نام های دیگر این پل، پل دریاچه و پل سعادت آباد است. و هم اکنون پل چوبی در خیابان کمال اسماعیل قرار گرفته است و عده ی زیادی روزانه از این پل دیدن می کنند. البته نکته ی حائز اهمیت درباره این پل داشتن منظره ی خیره کننده ای از غروب آفتاب است که این مکان را خاص و ویژه می سازد.
  3. پل خاجو: این پل در سال 1060 بر روی زاینده رود به فرمان شاه عباس دوم ساخته شد. جالب است بدانید که مورخان و محققان تاریخی معتقد هستند که در دوران قدیم در محل این پل، پل دیگری از عصر تیموری وجود داشت. از اسامی دیگر این پل می توان به، پل حسن بیک، پل بابا رکن الدین و پل کرها شناخته می شود. این پل در سطح بین المللی شناخته شده و این پل را یکی از زیباترین پل های جهانی می شناسند. نکته ی حائز اهمیت این است که قسمت فوقانی این پل در گذشته برای عبور کالسکه و چهارپایان بوده است و در قسمت زیرین آن عابر پیاده عبور می کردند. در زمان قدیم پادشاهان و اشراف زادگان در این محل به برگزاری مسابقات شنا و قایقرانی می پرداختند و اهمیت خاصی برای این پل قائل بودند.
  4. سی و سه پل: بلاخره به معروف ترین و محبوب ترین پل واقع در اصفهان در این لیست رسیده ایم. شروع این پل از چهار راه تختی است و تا میدان آزادی نیز ادامه دارد. این پل در سال 1008 قجری قمری ساخته شده است و قدمت بسیار زیادی دارد و از نظر تاریخی هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این پل 300 متر طول دارد و دارای پهنای 14 متر است. از نام های دیگر این پل، شاه عباسی، پل جلفا، پل چهل چشمه و پل سی و سه چشمه می توان اشاره کرد. این پل در زمان های گذشته در واقع راه ارتباطی میان این شهر با مردم جلفا بوده است. جالب است بدانید در زمان های قدیم این پل از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است و جشن های خاص و ویژه ی نوروزی را در این محل برپا می کردند.

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور کیش



:: برچسب‌ها: آشنایی با پل های تاریخی شهر اصفهان,رزرو تور اصفهان,قیمت تور اصفهان,آفر تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

مناطق دیدنی شهرستان نطنز

مناطق دیدنی شهرستان نطنز

نطنز در فاصله ی 120 کیلومتری اصفهان قرار دارد و یکی از مناطق تاریخی و گردشگری است که سالانه گردشگران بسیاری از این شهر دیدن می کنند. در اینجا به معرفی برخی از مناطق دیدنی این شهر می پردازیم:

روستای تاریخی ابیانه

 ابیانه در دامنه ی کوه کرکس با فاصله 40 کیلومتری از شمال غربی نطنز با شرایط آب و هوایی مناسب و معتدل قرار دارد. ابیانه که از روستاهای پلکانی ایران به شمار می رود از نمونه های بی نظیر اماکن بومی محسوب می شود تور اصفهان شهریور 98. لباس های سنتی مردان و زنان این روستا که متعلق به دوران صفویه و ایل بختیاری است طرفداران زیادی پیدا کرده است. ابیانه به خاطر خانه های سرخ رنگش که بیان کننده ی سبک معماری این روستا است شهرت دارد.

آتشکده ی نطنز

این آتشکده که بخش زیادی از آن فروریخته، متعلق به دوره ی ساسانیان است. رسیدن به آتشکده سخت می باشد و تنها راه رسیدن به آن عبور از باغ های شهر است. ناگفته نماند که از قسمت بالایی مسجد جامع شهر امکان دیدن آتشکده وجود دارد. در دوره های قدیم موبدان ساسانی با روشن کردن آتش در این بنا به دعا کردن می پرداختند زیرا آتش را نماد پاکی می دانستند. این آتشکده جزو ارزشمند ترین آثار باستانی ایران است که در سال 1311 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

گنبد باز (شکارگاه عباسی )

 این بنای هشت ضلعی که ساخته شده از خشت و گل است گنبد باز یا بازوند نامیده می شود. این بنا متعلق به دوران شاه عباس است که در سال 1336 به عنوان یکی از بناهای تاریخی ایران به ثبت ملی رسیده است. علت نامگذاری این بنا به نقل از عده ای این بوده است که در سال 1001 هجری قمری هنگام عبور شاه عباس صفوی از این مکان، باز شکاری شاه عباس که به دنبال شکار بوده، گم می شود و بعد از مدتی بر اثر سرما می میرد. شاه عباس صفوی به دلیل علاقه ی شدید به این پرنده دستور ساخت این بنا را می دهد و آن را گنبد باز می نامد. برای مشاهده ی این بنا که در بالای کوه کرکس قرار گرفته است تور اصفهان، باید مسیری را از کوه بالا بروید تا بتوانید از این بنای شاهکار دیدن کنید.ناگفته نماند که در گذشته شاهان صفوی برای تفریح و شکار از این بنا استفاده می کردند.

مسجد جامع نطنز

مسجد جمعه که نام دیگر این بنای باشکوه است در بین بوستان های نطنز با مناره ای بلند جلب توجه می کند. این مسجد در چندین دوره مورد بازسازی قرار گرفته است و براساس کتیبه های موجود اصلی ترین دوره ی ساخت آن به دوره ی ایلخانان بر می گردد. این بنا را به دلیل مجاورت با بقعه ی شیخ عبدالصمد اصفهانی بقعه ی اصفهانی نیز می نامند. بخش های مختلف مسجد جامع شامل چندین نماز خانه, قنات ها,مناره و گنبد و کتیبه های به جا مانده از دوره های مختلف تاریخی مانند سال های 389,707 و 617 هجری قمری می شود. در حال حاضر محراب این مجموعه یعنی همان محراب بقعه ی شیخ عبدالصمد و محراب مسجد به ترتیب در موزه های ویکتوریا آلبرت و موزه ی ملی لندن نگه داری می شوند. این مجموعه شامل یک شبستان هشت ضلعی گنبد دار به همراه آرامگاه شیخ عبدالصمد از بناهای قرون اولیه ی اسلامی است که با معماری زیبای اسلامی نظر گردشگران را جلب می کند. این مسجد در سال 1311 در زمره ی آثار ملی ایران ثبت گردیده است.

 

نطنز در فاصله ی 120 کیلومتری اصفهان قرار دارد و یکی از مناطق تاریخی و گردشگری است که سالانه گردشگران بسیاری از این شهر دیدن می کنند. در اینجا به معرفی برخی از مناطق دیدنی این شهر می پردازیم:

روستای تاریخی ابیانه

 ابیانه در دامنه ی کوه کرکس با فاصله 40 کیلومتری از شمال غربی نطنز با شرایط آب و هوایی مناسب و معتدل قرار دارد. ابیانه که از روستاهای پلکانی ایران به شمار می رود از نمونه های بی نظیر اماکن بومی محسوب می شود. لباس های سنتی مردان و زنان این روستا که متعلق به دوران صفویه و ایل بختیاری است طرفداران زیادی پیدا کرده است. ابیانه به خاطر خانه های سرخ رنگش که بیان کننده ی سبک معماری رزرو تور اصفهان این روستا است شهرت دارد.

آتشکده ی نطنز

این آتشکده که بخش زیادی از آن فروریخته، متعلق به دوره ی ساسانیان است. رسیدن به آتشکده سخت می باشد و تنها راه رسیدن به آن عبور از باغ های شهر است. ناگفته نماند که از قسمت بالایی مسجد جامع شهر امکان دیدن آتشکده وجود دارد. در دوره های قدیم موبدان ساسانی با روشن کردن آتش در این بنا به دعا کردن می پرداختند زیرا آتش را نماد پاکی می دانستند. این آتشکده جزو ارزشمند ترین آثار باستانی ایران است که در سال 1311 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

گنبد باز (شکارگاه عباسی )

 این بنای هشت ضلعی که ساخته شده از خشت و گل است گنبد باز یا بازوند نامیده می شود. این بنا متعلق به دوران شاه عباس است که در سال 1336 به عنوان یکی از بناهای تاریخی ایران به ثبت ملی رسیده است. علت نامگذاری این بنا به نقل از عده ای این بوده است که در سال 1001 هجری قمری هنگام عبور شاه عباس صفوی از این مکان، باز شکاری شاه عباس که به دنبال شکار بوده، گم می شود و بعد از مدتی بر اثر سرما می میرد. شاه عباس صفوی به دلیل علاقه ی شدید به این پرنده دستور ساخت این بنا را می دهد و آن را گنبد باز می نامد. برای مشاهده ی این بنا که در بالای کوه کرکس قرار گرفته است، باید مسیری را از کوه بالا بروید تا بتوانید از این بنای شاهکار دیدن کنید.ناگفته نماند که در گذشته شاهان صفوی برای تفریح و شکار از این بنا استفاده می کردند.

مسجد جامع نطنز

مسجد جمعه که نام دیگر این بنای باشکوه است در بین بوستان های نطنز با مناره ای بلند جلب توجه می کند. این مسجد در چندین دوره مورد بازسازی قرار گرفته است و براساس کتیبه های موجود اصلی ترین دوره ی ساخت آن به دوره ی ایلخانان بر می گردد. این بنا را به دلیل مجاورت با بقعه ی شیخ عبدالصمد اصفهانی بقعه ی اصفهانی نیز می نامند. بخش های مختلف مسجد جامع شامل چندین نماز خانه, قنات ها,مناره و گنبد و کتیبه های به جا مانده از دوره های مختلف تاریخی مانند سال های 389,707 و 617 هجری قمری می شود. در حال حاضر محراب این مجموعه یعنی همان محراب بقعه ی شیخ عبدالصمد و محراب مسجد به ترتیب در موزه های ویکتوریا آلبرت و موزه ی ملی لندن نگه داری می شوند. این مجموعه شامل یک شبستان هشت ضلعی گنبد دار به همراه آرامگاه شیخ عبدالصمد از بناهای قرون اولیه ی اسلامی است که با معماری زیبای اسلامی نظر گردشگران را جلب می کند. این مسجد در سال 1311 در زمره ی آثار ملی ایران ثبت گردیده است.

 

 

تور مشهد

 

تور کیش

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: مناطق دیدنی شهرستان نطنز,آفر تور اصفهان,قیمت ارزان تور اصفهان,تور لحظه آخری اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

آشنایی با جاذبه های تاریخی کاشان

آشنایی با جاذبه های تاریخی کاشان

جاذبه های توریستی کاشان برای هر گردشگری تنها به نیاسر و فصل گلاب گیری ختم نمی شود، آشنایی با مکان های تاریخی آن حس رفتن به این شهر و گردش در آن را دو چندان می کند. تعدادی از مکان های تاریخی بی نظیر آن عبارت اند از:

مجموعه تاریخی طباطبایی

از دیدنی ترین بناهای قدیمی کاشان تور اصفهان، خانه طباطبائی است که در محله سلطان امیر احمد قرار دارد. این خانه توسط مرحوم سید جعفر طباطبائی که از تجار معروف فرش بوده ساخته شده است. معمار، طراح و سازنده استاد علی مریم بوده است که با استفاده از نبوغ ذاتی و قدرت خلاقیت و ابتکار خود علاوه بر خانه طباطبائی تیمچه امین الدوله و خانه بروجردی را نیز از خود به یادگار گذاشته است. معماری خانه به شیوه حجاب دار، گودال باغچه، متقارون و درون گراست. با توجه به وضعیت جغرافیایی و آب و هوائی منطقه کویری خانه ها را گود می ساختند تا بنا عایق حرارت و صدا بوده و دسترسی به آب قنات هم راحت‌تر، و در مقابل زلزله مقام تر باشد.

مجموعه تاریخی عباسیان

این بنای تاریخی توسط مرحوم سید ابراهیم تاجر کاشانی پدر بزرگ آیت اله سید محمد علوی بروجردی، ساخته شده است. این معماری شامل 5 طبقه پس سرداب، سرداب، همکف، بالا و بهار خواب را شامل می شود. کل مجموعه شامل 5 حیاط بیرونی تور اصفهان تابستان 98، اندرونی، باغ، خدمه و حوض خانه است که هر یک کاربرد ویژه خود را داشته است.

حمام سلطان امیر احمد

این حمام نمونه ای از زیباترین حمام های ایران از نظر معماری و تزئینات و کاربرد فضاها می باشد که در محور تاریخی خیابان علوی و محله سلطان امیر احمد با وسعت 1000 متر مربع قرار گرفته است نام این حمام برگرفته از امامزاده سلطان امیر احمد (نوه امام جواد (ع)) است که در مجاورت می باشد.این حمام مطابق معمول شامل دو بخش سربینه و گرم خانه است. سربینه فضائی با قاعده 8 ضلعی است که 8 ستون آن را به دو فضای متفاوت تقسیم کرده است.

قلعه جلالی و برج و بارو

در انتهای خیابان علوی و در نزدیکی آثار دیگری هم چون خانه های بروجردی و طباطبائی و بقعه سلطان امیر احمد (ع)، در طرفین خیابان، دو دیوار بلند کاه گلی به چشم می خورد که از بقایای حصار معروف عهد سلجوقی است.

محوطه باستانی سیلک

پس از فرو نشستن آب دریاچه مرکزی و خشک شدن تدریجی آن، ساکنان اطراف آن مجبور شدند نواحی حاصل خیزی مانند اطراف فین که همان منطقه (سیلک) باشد را جهت زندگی کردن و سکونت اختیار کنند. آثاری از این تپه ها در موزه های لوور فرانسه، ملی ایران و باغ فین موجود می باشد. این تپه در مغرب مسیر کاشان- فین و در مجاورت جاده قرار دارد. سیلک در حال حاضر مشتمل بر یک تپه شمالی و یک تپه جنوبی است که به فاصله 500 متر از یکدیگر قرار دارند تور اصفهان مرداد 98. و در جلو این تپه ها گورستان هایی از انسان های ما قبل تاریخ وجود دارد.

باغ فین

بنای اولیه باغ فین به قبل از اسلام و با تمدن سیلک پیونده خورده است که تمدن سیلک نیز پیوندی ناگسستنی با چشمه جوشقانی دارد که در بالای باغ جاری است، و به چشمه سلیمانیه معروف است و از دیر باز همچنان در آبادی منطقه مؤثر بوده است. ساختمان شتر گلوی فتحعلی شاهی در ضلع جنوب غربی باغ و حمام سلطنتی بزرگ در مجاورت حمام اولیه می باشد. 

 

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور کیش



:: برچسب‌ها: آشنایی با جاذبه های تاریخی کاشان,بهترین تورهای اصفهان,قیمت تور اصفهان,رزرو تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

آشنايي با نياسر کاشان

آشنايي با نياسر کاشان

نیاسر یکی از شهرهایی است که در نزدیکی شهر کاشان قرار دارد برای رفتن به این شهر زیبا باید از مسیر کاشان به مشهد حرکت کنید که فاصله اي حدود٢٣٠كيلومتر دارد. نیاسر جاذبه هاي گردشگري فراواني دارد و هر ساله گردشگران داخلي و خارجي زيادي را به خود جذب مي كند. اين شهر علاوه بر جاذبه هاي طبيعي داراي جاذبه هاي تاريخي و باستاني نيز هست. با آمدن به شهر کاشان حتما از نیاسر نیز دیدن کنید زیرا رزرو تور اصفهان می تواند برای شما خاطره های زیبایی رقم بزند.

به دلیل وجود آب و هوای کوهستانی این شهر به نام نیاسر شناخته شده است. در زمان ساسانیان این شهر جزو شهرهای برگزیده ی پادشاهان آن زمان برای خوش  گذرانی و گذراندن اوقات فراغت شناخته می شد. برای فهمیدن این مطلب می توانید به آثار به جا مانده از آن زمان مراجعه کنید. در شهر نیاسر آثار تاریخی فراوانی از زمان های قدیم برجا مانده است که می توانیم به چند مورد از آن اشاره کنیم. گرمابه صفوی، آبشار نیاسر، چهار طاقی نیاسر و ... از آثار تاریخی دوران قدیم می باشد. یکی از آثار دیدنی این شهر باغ تالار می باشد که دارای درختان بسیار بلندی است که مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است. این باغ دارای یک چشمه ی زیبایی به نام اسکندریه است که می توانیم با رفتن به این باغ تالار زیبایی آن را مشاهده کنید. 

مراسم گلاب گيري از مراسمي است كه هر ساله در اين شهر برگزار مي شود و گردشگران زيادي را به خود جلب كرده و جالب است بدانيد كه به علت موقعيت جغرافيايي خاص اين شهر گل هاي محمدي نياسر زودتر از بعضي نقاط كاشان به ثمر مي نشيند آفر تور اصفهان و مراسم گلاب گيري از اواسط ارديبهشت تا اواسط خرداد ماه ادامه دارد.

چشمه اي تاريخي به نام اسكندريه در نياسر وجود دارد كه آبي خنك و زلال دارد،اين چشمه چند متر پايين تراز چهارطاقي قرار دارد و جز قديمي ترين چشمه هاي ايران به شمار مي رود و آبشار نياسر هم كه خيلي معروف است از همين چشمه تاريخي سرچشمه مي گيرد و چيزي كه جلوه خاصي به آن بخشيده استلاكتيت ها هستند كه به دليل انحلال سنگ هاي آهكي در طي ساليان سال به وجود آمده اند و اين آبشار در اواسط ارديبهشت به يكي از پر بازديد ترين مناطق ايران تبديل مي شود.

غار رئيس هم يكي ديگر از جاذبه هاي اين شهر است،غاري مصنوعي است كه به دست انسان ها ساخته شده و باستان شناسان قدمت اين غار را متعلق به دوران پارك ها تخمين زده اند،اين غار داراي راهروهايي تنگ و پيچيده است و عبور از آن ها بدون راهنما توصيه نمي شود و داراي چاه هاي متعددي است كه دسترسي به آن ها تنها با وسايل پيشرفته امكان پذير است.از ديگر نام هاي اين غار ميتوان به غار ويس و سوراخ ويس قیمت تور اصفهان اشاره کرد.

آتشكده نياسر كه مربوط به دوران اشكاني است و قدمت آن به ١٨٠٠سال مي رسد،اين بنا را اردشير بابكان بنا كرد و از اولين آتشكده هايي است كه در اوج رواج دين زرتشتي در ايران بنا كرد،جالب است بدانيد كه اين آتشكده سالم ترين آتشكده بازمانده از ايران مي باشد و دقيق ترين سازه ي قديمي و گاهشماري در جهان است.

برج تاريخي چالقاب هم يك مقر دفاعي به جا مانده از دوره قاجاريه است كه در دو طبقه كاملا مجزا ساخته شده و بناي اين برج زيبا از سال١٣٨٥به روي گردشگران گشوده شد.

 

تور مشهد

 

تور کیش

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: آشنايي با نياسر کاشان,رزرو تور اصفهان,قیمت تور اصفهان,تور لحظه آخری اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

همه چیز در مورد میدان نقش جهان اصفهان

همه چیز در مورد میدان نقش جهان اصفهان

اصفهان از دیرباز همواره عنوان پایتخت فرهنگی ایران را یدک می کشد. دلیل آن هم بر کسی پوشیده نیست، وجود آثار تاریخی و فرهنگی گوناگون که از دوران صفویان بر جامانده است این شهر را از سایر شهر های این دیار متمایز می کند. آثار فرهنگی ای چون میدان نقش جهان، پل خواجو، چهل ستون و عالی قاپو نمونه هایی از  برجسته ترین سرمایه های فرهنگی و تاریخی اصفهان به شمار می روند. در این جا به بررسی تاریخچه ی میدان نقش جهان اصفهان می پردازیم.


از آنجا که شاه عباس دوم در دوران حکومتش تور اصفهان مرداد 98 برای عمران و آبادانی ملک تحت حکومت خویش اهمیت زیادی قائل بود، اصفهان که درآن زمان پایتخت بود نیز از این قافله عقب نماند و در مدت کوتاهی اصفهان از چنان  رونقی برخوردار گشت که گردشگران و تاریخ نویسان اروپایی نیز هنگام بازدید از این شهر دچار حیرت می شدند.
پیش از آن که شاه عباس دوم به قدرت برسد، در محلی که امروزه میدان نقش جهان نامیده می شود، باغی به نام نقش جهان وجود داشت. با گسترش شهرنشینی در منطقه ی اصفهان و افزایش جمعیت آن، مقرر شد تا میدان بزرگی در شهر ساخته شود تا از ازدحام جمعیت در میدان عتیق و میدان شاه کاسته شود. به این ترتیب در محل مذکور عملیات احداث میدانی بزرگ آغاز شد و به آن دلیل که در احداث این میدان جدید از مصالح به نقش‌جهان استفاده شد، میدان جدید که میدان نو خوانده می شد، پس از مدتی میان عامه ی مردم به میدان نقش جهان معروف شد.

مسجد شاه که امروزه مسجد امام نامیده می شود یکی از مساجد میدان نقش جهان است که در قسمت جنوبی میدان قرار دارد و عملیات احداث آن همزمان با میدان نقش جهان انجام شده است. مسجد امام نمونه کاملی از هنر معماری قرن تور اصفهان شهریور 98 یازدهم به شمار میرود و در آن میتوان آمیزه ای از هنرهای کاشی کاری،نجاری و حجاری را به وضوح مشاهده نمود. این مسجد در سال 1310 به عنوان آثار ملی به ثبت رسید.

مسجد شیخ لطف الله نیز یکی دیگر از آثار فرهنگی تاریخی مجموعه ی میدان نقش جهان به شمار می رود که در ضلع شرقی این میدان قرار دارد. مسجد شیخ لطف الله به گونه ای بنا شده است که مناره و صحن ندارد و به همین سبب در نوع خود منحصر به فرد است، چرا که در معماری اصیل ایرانی اسلامی مناره و صحن جزء جدایی ناپذیر مساجد به شمار می روند. برخی نیز معتقدند این مسجد به مانند سایر مساجد، منحصراً محلی برای عبادت مسلمانان نیست و به همین دلیل به گونه ای متفاوت ساخته شده است تا جایگاه عبادت پیروان سایر ادیان نیز باشد.

یکی دیگر از بناهای باستانی میدان نقش جهان، کاخ عالی قاپو است که در ضلع غربی میدان قرار دارد و در زمان صفویه قصر دولتخانه نیز نامیده می شد.کاخ عالی قاپو نمونه ی کم نظیری از معماری غیر مذهبی دوران صفویه است که در ابتدا به منظور میزبانی شاه عباس از سفیران و دولتمردان خارجی ایجاد شد.عالی قاپو در شش طبقه و به ارتفاع 42 متر احداث شده است. کاخ عالی قاپو دارای پنج درب ورودی است که مهم ترین تور اصفهان آنها درب عالی قاپو است که مشرف به میدان اصلی قرار دارد. گفته می شود که در زمان صفویه، هنگام برگزاری جشن های ملی و مذهبی مرتفع ترین طبقه ی کاخ میزبان شاه و میهمانان ویژه ی او بوده است.

 

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور کیش



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد میدان نقش جهان اصفهان,نکات سفر به اصفهان,رزرو تور اصفهان,بهترین قیمت تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

‎آداب ‌و رسوم مردم اصفهان

‎آداب ‌و رسوم مردم اصفهان

‎همان‌طور كه مي دانيد استان اصفهان يك استان تاريخي و فرهنگي است به همراه آداب‌ و رسومی اصيل در حقيقت در جهان، اصفهان را به عنوان پايتخت فرهنگي ايران مي شناسند. مردمان در استان اصفهان به زبان هاي مختلفي از قبيل فارسي تركي ارمني  و ... صحبت می كنند كه اين خود نشان دهنده تنوع فرهنگي در اين شهر است. ‎علاوه بر اينكه استان اصفهان آداب و رسوم مخصوص به خود را دارد شهر ها و روستاهای اطراف اين آستان هم از فرهنگ تور لحظه آخری اصفهان خاص خود برخوردارند.

‎آداب ‌و رسوم مردم اصفهان

سقا خوانی

اين رسم در اكثر شهر هاي اصفهان وجود دارد كه  مربوط به ايام محرم  است و مردم در ١٠روز محرم در يك دست خود مشک آب و در دست ديگرشان كاسه اي دارند و در مراسم هاي عزاداری به ياد تشنگان كربلا به عزاداران آب مي دهند و در اين بين اشعاری نيز می خوانند.

جشن آبريزان

يكي از رسوم قديمي است كه ديگر امروزه انجام نمي شود. ‎اين جشن به اين صورت بوده كه مردم از هر طبقه و با هر ديني در كنار زاينده رود جمع ميشدند و مردان در اين جشن بايد لباس هايي كهنه و كوتاه با شلوار تنگ می‌پوشیدند و به درون آب بروند و هر يک از آنها با ظرفي كه به همراه داشتند به هم آب می‌پاشیدند و زنان هم از بالای پل به آنها نگاه می كردند.

شب اسفند

شب اسفند هم يكي ديگر از آداب و رسوم استان اصفهان است. البته لازم به ذكر است كه اين رسم در كاشان و اطراف آن وجود دارد و مختص كاشاني هاي اصفهان است. طبق اين رسم مردم كاشان ماه را ٣٠ روز حساب مي كنند و با هم قرار می گزارند كه شب اول اسفند ماه را جشن بگيرند. اين جشن به اين صورت است كه يك روز و يك شب همه افراد شهر و اهل كاشان اولين روز اسفند ماه را جشن مي گيرند. ‎در ضمن به دليل اهميت نرخ تور اصفهان خاصي كه اين جشن دارد آنها اين قرار را يك ماه تا ٤٠ روز پيش از اسفند ماه تنظيم مي كنند.

شب يلدا در اصفهان

آيين  شب چله در اصفهان به دو نام چله زري و عمو چله تقسيم مي شود و دليل اين امر هم اين بوده كه  همه موجودات و اشيا را بر اساس جنس مذكر و مؤنث تقسيم می كردند.

‎اصفهاني ها دو شب را به عنوان چله برپا می كردند و آيين هاي مخصوص به آن را به جا مي آوردند كه اين آيين به صورت خانوادگي برگزار مي شده و خانوادگي ها با پهن كردن سفره شب چله اين شب را سپري می كردند. هندوانه به عنوان مهم ترين ميوه بر سر اين سفره قرار می گيرد به عنوان نمادي كروي كه برونش سبز و درونش قرمز است و سمبل خورشيد محسوب مي شود. از ديگر آيين هاي اين شب پهن كردن رختخواب ها در هواي آزاد به خصوص در مقابل خورشيد با هدف خوش آمد گويي به عمو چله و چله زري بوده است.

‎نوشيدني شب يلدا به طور معمول شربت وچاي است. ‎خوراک شب چله هم يكي از غذا هاي محلي مثل كوفته گندي و...است و چنانچه مقدور باشد پلو ماهي است و اما از سنت آنها در عيد نوروز  آنها سه شنبه ي آخر سال را اين گونه مي گذرانند كه بانوي خانه بوته خاري را  آتش ميزد و در كوچه مي انداخت و كوزه آبي را با چند دانه اسفند هم روي آتش مي ريخت تا بد و بلا دور شود و در كنار اين مراسم هم فالگوشی و فال كوزه هم انجام می دادند.

جهت رزرو تور اصفهان به سایت چهارفصل به آدرس chaharfasl . net مراجعه نمایید. 

 

 

 
 

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور کیش



:: برچسب‌ها: ‎آداب ‌و رسوم مردم اصفهان,نرخ تور اصفهان,بهترین تورهای اصفهان,آفر تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

آشنایی با کویر مصر اصفهان

آشنایی با کویر مصر اصفهان

در این مطلب قصد داریم یکی از زیبا ترین مناطق کویری ایران را به شما معرفی کنیم. کویر مصر اصفهان که در عین سادگی تمام توجه ها را به خود جلب کرده است. یک منطقه کویری منحصر بفرد که در روستایی به همین نام واقع شده است. به استان اصفهان که سفر کنید برای بازدید از این منطقه کویری باید به شهرستان خور و بیابانک و دهستان جندق این شهرستان سفر کنید.

یک مکان عالی برای کویر نوردی است. آفرود، سافاری، شتر سواری و موتور چهار چرخ از جمله فعالیت های تفریحی هیجان انگیز و لذت بخش در این منطقه است. کویر مصر، آرامشی از جنس کویر را برای بازدیدکنندگان به همراه دارد. کویر مصر در نزدیکی یک روستا به همبن نام قرار دارد. روستایی قدیمی با خانه های قدیمی که در 55 کیلومتری شهرستان خور واقع است. خانه های این روستا دارای سقف های گنبدی شکل و درهای چوبی هستند رزرو تور اصفهان همه چیز در این روستا از زندگی بیابانی حکایت دارد. این روستا تمامی امکانات مورد نیاز برای گردشگران از جمله محل اقامت، آب آشامیدنی، برق سراسری، آنتن دهی تلفن همراه و فروشگاه موارد غذایی را در بر دارد.

آشنایی با کویر مصر اصفهان

روستای مصر

بهترین و پر طرفدار ترین غذاهای این روستا کباب شتر کالجوش و آب گوشت محلی هستند. شغل اهالی این روستا دامداری و کشاورزی است. زعفران، خرما، گندم و انواع صیفی جات از محصولات کشاورزی این روستا هستند. گردشگران پس اقامت و تامین نیاز های سفر خود در این روستا می توانند با خیال راحت به کویر نوردی در کویر مصر بپردازند. همه چیز در این بیابان رنگ و بوی سکوت و آرامش می دهد.

آشنایی با کویر مصر اصفهان

بهترین زمان برای سفر

بهترین زمان برای سفر به این منطقه کویری فصل پاییز است. فصل های بهار و تابستان آفر تور اصفهان فصل های گرم و آزار دهنده ای هستند و شب های زمستان این منطقه نیز بسیار سرد است.

اقامت

همه چیز در روستای مصر و روستاهای اطراف آن برای پذیرایی از گردشگران آماده است. یک اقامت مقرون بصرفه و آرامش بخش در کنار کویر مصر برای گردشگران فراهم شده است. در 57 کیلومتری این کویر یک هتل با همه امکانات وجود دارد تا پذیرای گردشگران قیمت تور اصفهان باشد.

 

تور مشهد

 

تور کیش

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: آشنایی با کویر مصر اصفهان,معرفی تور اصفهان,تور لحظه آخری اصفهان,رزرو تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

همه چيز در مورد خانه طباطبايي ها در كاشان

همه چيز در مورد خانه طباطبايي ها در كاشان

 خانه طباطبايي ها جزء خانه هاي ارزشمند بازمانده در ايران است كه ميتوان عناصر معماري ايراني را به صراحت در آن مشاهده كرد، شايد دليل نام گذاري اين خانه را بپرسيد و جالب است بدانيد كه چون سنگ بناي اين خانه را شخصي به نام حاج سيد جعفر طباطبايي بنا نهاده،به خانه طباطبايي مشهور شده است. و اين خانه به دليل زيبايي هاي بي نظيرش به عروس خانه هاي ايران شهرت يافته است و جزء شاهكار هاي هنر قديم به حساب مي آيد. اين مجموعه مساحتي حدود ٤٧٠٠متر مربع دارد، داراي  ٤٠اتاق، ٤ حياط،٤ سرداب،٢رشته قنات و ٣ بادگير است.

معماري اين خانه بسيار هوشمندانه است و به اصطلاح گرمابه باغچه است يعني باغچه اين خانه در گودي قرار گرفته است و در نتيجه اين خانه در عايق حرارتي قرار گرفته نه خانه زود گرم ميشود و نه زود سرد و اين موضوع آبرساني به گياهان را تسهيل مي كند و در ضمن از نظر مقابله تور اصفهان مرداد 98 با زلزله هم مقاوم است.

اگر چه اين خانه ٥ ورودي دارد اما امروزه تنها ورودي اصلي قابل استفاده است،بعد از آن به هشتی خانه مي رسيد كه محلي براي انتظار مهمان هاست، بعد از هشتي ها وارد قسمت بيروني خانه مي شويد كه كه حياط و حوض بزرگسالان را در خود جاي داده است و اين حياط به هنگام برگزاري مراسم هاي خاص همچنين نوروز و محرم مملو از جمعيت مي شود .اما زيبا ترين قسمت خانه طباطبايي ها در جبهه جنوبي و همين قسمت بيروني خانه تعبيه شده مخصوص بازرگانان و تجار بوده و به عنوان تالار بزرگ يا اتاق شاه نشين شناخته مي شود و به تالار آينه هم معروف است كه دليل آن وجود آينه هايي در ميان گچ بري هاست، وجود نورگيرها، پنجره هاي مشبكي، مقرنس بندي، و نقاشي هاي مختلف جلوه ايرخاص به اين خانه بخشيده اند. و اما اتاق هاي گوشواره كه در دو سوي اتاق شاه نشين قرار دارند مخصوص مهمانان كم يا مهمان هاي خاص بوده است.

در جلوي تالار شاه نشين، ايواني بزرگ تور اصفهان شهریور 98 كه آراسته به آينه كاري است قرار دارد و محلي براي استراحت بعدظهر است و سقف اين ايوان تماما آيينه كاري است و تصوير فرش كاشان كه به لچک و ترنج معروف است را منعكس مي كند كه زيبايي آن دو چندان مي شود،در ميان نقوش لچك و ترنج سقف آينه كاري هايي به شكل ستاره وجود دارد كه نشان دهنده اهميت آسمان شب در مناطق كويري است. پسر ارشد صاحب خانه فانوس هایی را به سقف آويزان كرده بود كه با انعكاس نور آن ها در اين آيينه ها نور دو چندان مي شود.

در پشت اتاق هاي گوشواره حياط خلوت ها قرار دارند كه مزين به هنر نقاشي هستند و جزء آثار ارزشمند كاشان محسوب مي شوند،اين نقاشي ها زندگي روزمره ی مردم و فعاليتشان را به تصوير مي كشد فعاليت هايي همانند شكار،آماده سازي كاهگل،حفر قنات و...

قسمت اندروني هم محل سكونت آقاي طباطبايي و خانواده اش است و برعكس ديگر اتاق هاي اين خانه فاقد نقش و نگار است اما از ويژگي هاي آن مي توان به شيشه هاي رنگارنگ،اشراف داشتن به حياط، شكل منحصر به فرد اتاق تور اصفهان و....اشاره كرد.

جالب است که به این نکته توجه کنید معماران، این مجموعه را با توجه به شرایط اقلیمی و وضع آب و هوا بنا کرده اند و از نظر اعتقادات دینی از نوعی طرح محفوظ استفاده کرده اند به این معنی که از بیرون داخل خانه ها دید ندارد.

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور کیش



:: برچسب‌ها: همه چيز در مورد خانه طباطبايي ها در كاشان,رزرو تور اصفهان,تورهای ارزان اصفهان,قیمت تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

همه چیز در مورد عمارت هشت بهشت اصفهان

همه چیز در مورد عمارت هشت بهشت اصفهان

کاخ هشت بهشت در اصفهان واقع در پارک شهید رجایی از دیدنی ترین جاذبه های تاریخی این شهر به شمار می رود. هشت بهشت به معنای ورودی بهشت است و در زبان عامیانه گاهی آن را هشت در هشت نیز می نامند.

تاریخچه

 قدمت کاخ هشت بهشت به دوران صفویه بر می گردد و تنها بنای به جا مانده از این دوران است.این عمارت که ساخت آن از زمان سلطنت شاه عباس دوم آغازشده و در دوران پادشاهی سلطان سلیمان به پایان رسیده،از برجسته ترین بناهای ساخته شده توسط این سلسله محسوب می شود. باغ وسیعی که عمارت در آن ساخته شده باغی است به نام باغ بلبل که به دستور شاه اسماعیل یکم احداث شده است. در دوران حکومت تور اصفهان قاجاریان و به دلیل استفاده های خصوصی که از این کاخ صورت گرفت،کاخ هشت بهشت دچار تغییرات زیادی شد و بسیاری از تزئینات و زیبایی هایش را از دست داد.بعدها در سال 1343بعد از پشت سر گذاشتن نابسامانی های دوره ی قاجار در اختیار وزارت فرهنگ و هنر قرار گرفت و با انجام تعمیرات مجددا احیاء شد.

همه چیز در مورد عمارت هشت بهشت اصفهان

معماری هشت بهشت

عمارت هشت بهشت 2 متر بالاتر از سطح زمین قرار گرفته و با طول 35 و عرض 30 متر در وسط باغ بلبل بنا شده است.بخش های مختلف عمارت توسط پلکان های چوبی به هم متصل است.این عمارت هشت ضلعی،دارای چهار ایوان می باشد و دو طبقه دارد که هر طبقه ی آن از اتاق ها و راهرو های مختلفی تشکیل شده است که در بعضی راهروها آینه کاری ها، بخاری های دیواری و حوضچه های آب دیده می شود.

همه چیز در مورد عمارت هشت بهشت اصفهان

از طریق پلکان های موجود به هر دو طبقه ی اول و دوم کاخ می توان راه یافت.دیوارها و سقف عمارت با آینه کاری ها، گچ بری ها، سنگ های مرمر و اشکال نقاشی شده، تزئین شده است.در وسط عمارت حوضی هشت ضلعی با ابعادی به طول 30 متر تور اصفهان تابستان 98 ساخته شده که حوض مروارید نام دارد. ایوان اصلی کاخ که هشت ضلعی است در بخش شمالی عمارت پایه گذاری شده و ستون های این ایوان از چوب درختان سرو ساخته شده است.

همه چیز در مورد عمارت هشت بهشت اصفهان

در مورد قسمت بیرونی عمارت هم باید گفت که فضای ورودی آن سنگ فرش شده و درون باغ درختان چنار،سرو و باغچه هایی پر از گل های یاسمن و رز به چشم می خورد.بنابر نظر برخی از مورخان این کاخ  از تفریحگاه های صفویان به ویژه در فصل تابستان بوده که هشت نفر از محبوب ترین همسران شاهان در آن سکونت داشته اند. ناگفته نماند که این عمارت در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار به دخترش بانو افتخارالدوله هدیه می شود تا باغ را با همان شکوه و جلال حفظ کند.پس از درگذشت افتخارالدوله قصر در اختیار خانواده ی وی می ماند و دچار تغییر می شود و همانطور که اشاره شد سرانجام برای مرمت به وزارت فرهنگ و هنر واگذار می شود.

جهت رزرو تور اصفهان به سایت آژانس مسافرتی چهارفصل به نشانی chaharfasl . net مراجعه نمایید. 

 

همه چیز در مورد عمارت هشت بهشت اصفهان

از اصلی ترین ویژگی های این بنا می توان به نحوه ی ارتباط بخش های مختلف امارت اشاره کرد.این ارتباط باعث دسترسی آسان به تمامی بخش های عمارت شده و این نکته ای است که این بنا را به یکی از دیدنی ترین جاذبه های این شهر تبدیل کرده است. تزئینات شگفت انگیز این کاخ از همان ابتدای ساخت مورد توجه گردشگران و جهانگردان خارجی قرار گرفته است به طوری که بسیاری از این جهانگردان در بازدید از عمارت از شگفتی معماری و تزئینات آن نوشته اند و به توصیف زیبایی هایش پرداخته اند.

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور کیش



:: برچسب‌ها: همه چیز در مورد عمارت هشت بهشت اصفهان,قیمت تور اصفهان,رزرو تور اصفهان,بهترین تورهای اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

درباره تور اصفهان

درباره تور اصفهان

اصفهان یکی از شهرهای ایران و سومین شهر پر جمعیت این کشور محسوب می شود. جمعیت این شهر در حدود دو میلیون نفر گزارش شده است و مردمش به زبان فارسی با لهجه ی اصفهانی سخن می گویند. درباره ی اصفهان یک عبارت معروف شده است و آن عبارت اصفهان، نصف جهان است که اشاره به وفور مکان های دیدنی و تاریخی و جاذبه های گردشگری مختلف در آن دارد. آب و هوای اصفهان معتدل و خشک است و از تهران، پایتخت ایران 448 کیلومتر فاصله دارد و در مرکز ایران واقع شده است.

در اصفهان صنایع دستی مختلفی مانند مینا کاری، قلم زنی، خاتم کاری و کاشی کاری وجود دارد که می تواند سوغات اصفهان محسوب شود. علاوه بر این ها انواع پولکی، گز، نبات و شیرینی کرکی نیز از سوغات های خاص و خوشمزه ی اصفهان است. تور اصفهان تیر 98

 درباره تور اصفهان

فرودگاه های اصفهان

برای راحتی رفت و آمد گردشگران به اصفهان، در این شهر یک فرودگاه بین المللی به نام فرودگاه بین المللی شهید بهشتی واقع شده است. بنابراین در این فرودگاه پروازهای داخلی و خارجی متعددی صورت می گیرد. این فرودگاه از قدیمی ترین فرودگاه های ایران محسوب می شود و در منطقه ای کویری به نام صفه واقع شده است.

 درباره تور اصفهان

هتل های اصفهان

برای سفر به اصفهان می توانید در هتل ها و یا مهمان خانه ها اقامت کنید. در این شهر هتل های لوکس و هتل های ارزان قیمت زیادی را پیدا خواهید کرد. هتل 5 ستاره ی کوثر و هتل سنتی عباسی از لوکس ترین هتل های این شهر هستند. علاوه بر این ها هتل های 13 طبقه ی اصفهان، عالی قاپو تور اصفهان مرداد 98، هتل پیروزی، و هتل آوین در این شهر قرارد دارند که چهار ستاره هستند.

درباره تور اصفهان

هتل های پارت، آزادی، توریست، اصفهان، سوئیت، ستاره، پارسیان، اسپادانا و شیخ بهایی نیز از دیگر هتل های اصفهان هستند که سه ستاره می باشند و هر یک امکانات خاص و منحصر به خود را داشته و هزینه های متفاوتی نیز دارند. اگر مایل به استفاده از هتل های ارزان قیمت تری نیز باشید، می توانید از هتل های جلفا، کاوه، نقش جهان، کارون، آوا و ... دیدن کنید که یک یا دو ستاره هستند. تور اصفهان شهریور 98

 درباره تور اصفهان

غذاهای اصفهان

بریانی غذای معروف مردم اصفهان است که بسیار نیز طرفدار دارد. برای تست این غذا می توانید به بریانی اعظم و بریانی حاج محمود رفته و آن را نوش جان کنید. رستوران شهرزاد نیز یکی از رستوران های معروف اصفهان است که بسیار شهرت دارد. علاوه بر این برای سرو غذاهای ایرانی می توانید به رستوران های جارچی باشی، شب نشین، خوان سالار و خوان گستر سر بزنید.

 درباره تور اصفهان

مراکز خرید اصفهان

بازارهای محلی و پاساژهای مدرن به وفور در اصفهان یافت می شوند. بازار تاریخی اصفهان،بازار بزرگ اصفهان، مجتمع تجاری کوثر، مجتمع مارتین، سیتی سنتر، مرکز خرید جلفا، ارگ جهان نما، مجتمع نوژان، بازار هنر و ... بخشی از بازارها و مراکز خرید مهم اصفهان هستند که می توانند برای شما جذاب باشند.

 درباره تور اصفهان

جاذبه های گردشگری اصفهان

در اصفهان جاذبه های گردشگری زیادی برای شما وجود دارد. میدان نقش جهان، عمارت عالی قاپو، بازار قیصریه، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله و ... تنها بخشی از جاذبه های گردشگری این شهر زیبا و تاریخی محسوب می شوند. علاوه بر این ها نیز می توان به چهل ستون، عمارت هشت بهشت، کلیساهای وانک، بیت لحم، گئورک مقدس، کلیسای مریم و هاکوپ مقدس، سی و سه پل و پل خواجو اشاره کرد. خیابان چهار باغ نیز یکی از زیباترین خیابان های تاریخی اصفهان می باشد که قدم زدن در آن بسیار لذت بخش است.

شاید برای شما تعجب برانگیز باشد که بدانید جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی اصفهان تنها به همین جا نیز ختم نمی شوند، بلکه مواردی چون خانه ی امین، حمام علیقلی آقا، منارجنبان، خانه ی قزوینی ها، آرامگاه میرفندرسکی، قبرستان تخت فولاد، موزه ی تاریخ طبیعی و حیات وحش، باغ گل ها، کوه صفه، پارک جنگلی ناژوان، تونل آکواریوم، باغ پرندگان و باغ خزندگان نیز می تواند بسیار دیدنی باشد. بنابراین برای گشت و گذار در اصفهان گزینه های مختلف و زیادی در پیش روی شما قرار خواهند داشت.

درباره تور اصفهان

 

تور مشهد

 

تور کیش

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: درباره تور اصفهان,تور لحظه آخری اصفهان,رزرو تور اصفهان,قیمت تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

راهنمای سفر به اصفهان

راهنمای سفر به اصفهان

راهنمای سفر به اصفهان

اصفهان، سومین شهر پرجمعیت کشور ایران به شمار می رود. این شهر، از نظر آب و هوایی، دارای چهار فصل بهار، پاییز خنک و معتدل، تابستان گرم و زمستان سرد می باشد. این شهر با داشتن معماری زیبای اسلامی و بسیاری از بلوارهای زیبا، پل های سرپوشیده، کاخ ها، مسجدها و مناره های منحصربفرد، باعث شده که لقب نصف جهان را از آن خود کند.

هتل ها و اقامتگاه های اصفهان

راهنمای سفر به اصفهان

هر سال گردشگران زیادی به اصفهان سفر می کنند، به همین دلیل  در این شهر، هتل های بسیاری وجود دارد. شما با هر بودجه و سلیقه ای که داشته باشید، می توانید هتل مورد نظر خود را انتخاب کنید. بهترین و معروف ترین هتل این شهر، هتل عباسی، هتل کوثر، هتل پیروزی و هتل آسمان می باشد. این هتل ها با اینکه بسیار گران هستند ولی امکانات ویژه و خاصی را به مسافران ارائه می دهند. از هتل های سه ستاره شهر تور لحظه آخری اصفهان می توان به هتل های زهره، پارت، ستاره و ماهان اشاره کرد. اگر به دنبال هتلی ارزان قیمت هستید، هتل آزادی بهترین انتخاب می باشد. محبوب ترین هتل های سنتی شهر شامل: هتل عتیق، هتل سنتی اصفهان و هتل سنتی طلوع خورشید می باشد که اقامت خاطره انگیزی را برای شما رقم می زنند. از دیگر هتل های شهر می توان به این موارد اشاره کرد: کاروانسرای مادرشاه، هتل اسپادانا، هتل آوین، هتل پارسیان سوئیت، هتل پارتیکان، هتل چهل پنجره، هتل سنتی ابن سینا، هتل جام فیروزه، هتل نگین جی، هتل کاوه، هتل یاقوت، هتل داریوش، هتل همام، هتل سفیر، هتل خاتون، هتل هشت بهشت، هتل سپاهان، هتل زنده رود، هتل پیروزی، هتل عالی قاپو، هتل ملل و هتل جمشید.

رستوران های شهر اصفهان

راهنمای سفر به اصفهان

شهر اصفهان، غذاهای محلی خاص خودش را دارد که معروف ترین آنها شامل: کباب، بریان و خورش ماست است. شما می توانید بهترین غذاهای محلی از جمله باقالی ذرت (خوراسگان)، آش سماق، کله جوش، سرگنجشکی، کوکو قندی، قیمه ریزه، آش ماش و قمری، یخنه ترش، ماش و زردک، اوماج سرکه و چغندر را در رستوران خوان گستر سیتی سنتر ، رستوران خوان گستر جلفا، رستوران شهرزاد و بریانی اعظم امتحان کنید. معروف ترین رستوران های شهر شامل رستوران های جم نشین، شب نشین و زاگرس می باشد که غذاهای با کیفیت و خوشمزه ای را سرو می کنند. تجربه خوردن غذا در یک فضای سنتی و آرامش بخش را در رستوران خوانسالار و رستوران سنتی آشتی از دست ندهید. اگر عاشق غذاهای فست فود هستید، فست فود فرامرز و رستوران ایتالیایی هرمس را پیشنهاد می کنیم. از دیگر تور اصفهان رستوران ها و فست فود های اصفهان می توان به رستوران ژیک، رستوران تارازجوجه، رستوران آراخون، رستوران پارتاک، رستوران گردان هتل آسمان، قاشق نقره ای، رستوران ایتالیایی ونیز، رستوران ایتالیایی بروس، رستوران زاینده رود، فست فود دومینو، رستوران ایتالیایی نیوشا، رستوران باستانی، فست فود پتینه، فست فود عطاویچ، رستوران ایتالیایی نان دوست، بریانی شاد، رستوران شاندیز، رستوران حکیم، رستوران ایتالیایی زاوا، رستوران سنتی دیزی بار، رستوران سیب و رستوران چانچو  اشاره کرد.

نوشیدنی های اصفهان

راهنمای سفر به اصفهان

شما می توانید در کافه های این شهر، خوراکی های محلی محبوبی از جمله فیل گوش با دوغ محلی را امتحان کنید. از معروف ترین کافه های شهر می توان به کافه رادیو، شربت خانه فیروز، شربت سرای روزگار، کافه گالری زمان ، کافه ایتالیایی کاغذ، کافه ترنج، کافه کاما، کافه رویال، کافه لئو، کافه فان گلاس، کافه آهنگ، شربت خانه فیروز، کافه نقاب، کافه لیمو، کافه رادیو، کافه آیس پک، کافه آختامار، کافه گالری کا، کافه میوه، کافه دال، کافه کامو، کافه دو، کافه گیلاس، کافه کاژه، قهوه سرای اسپادانا، کافه ژینو، سیمون کافه، کافه موژان، کافه کیو، کافه جزوه، کافه بونو، کافه امرداد، کافه مون و کافه بلانش  اشاره کرد.

مراکز خرید در اصفهان

یکی از جذاب ترین بخش های سفر، خرید کردن می باشد. معروف ترین شیرینی های سنتی اصفهان شامل گز و پولکی است. هم چنین از صنایع دستی این شهر می توان به انواع سفره های قلمکار، قلمزنی، منبت کاری، ظروف قلم زن، ظروف خاتم و ... تور اصفهان تابستان 98 اشاره کرد که می توانید برای خریدن این نوع سوغاتی ها به بازار تاریخی قیصریه، بازار بزرگ اصفهان و بازار میدان نقش جهان بروید. به علاوه تجربه پاساژ گردی در  مجتمع تجاری پارک، سیتی سنتر اصفهان و مجتمع تجاری کوثر از دست ندهید.

گردشگری در اصفهان

راهنمای سفر به اصفهان

اصفهان دارای مکان ها و آثار تاریخی بسیاری می باشد. یکی از شاهکارهای معماری و پل سازی ایران و جهان، سی و سه پل است. هم چنین نمونه منحصر به فردی از معماری کاخ های عهد صفویه؛ عمارت عالی قاپو، کهن ترین میراث باقی مانده تاریخی اصفهان؛ منار جنبان و یکی از بزرگترین میدان های دنیا، میدان نقش جهان  می باشد که توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است. از دیگر جاذبه های شهر اصفهان می توان به پل خواجو (شاهی )، کاخ چهل ستون، هشت بهشت، کوه صفه، باغ پرندگان، مسجد شیخ لطف الله و کلیسای وانک اشاره کرد.

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور کیش



:: برچسب‌ها: راهنمای سفر به اصفهان,رزرو تور اصفهان,قیمت تور اصفهان,معرفی تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

جاذبه های طبیعی شهر اصفهان

جاذبه های طبیعی شهر اصفهان

باغ پرندگان

جاذبه های طبیعی شهر اصفهان

یکی از باغ های معروف و دیدنی در شهر اصفهان، باغ پرندگان می باشد. این باغ بخشی از پارک جنگلی ناژوان به حساب می آید و زیستگاه 120 نوع پرنده از جمله انواع سار، باز، عقاب، طوطی، پلیکان، شترمرغ، جغد، لاشخور، قرقاول، فلامینگو، بوقلمون و مرغ شاخدار می باشد.

باغ گلها

باغ گلها، در واقع یک مجموعه بزرگ تفریحی، فرهنگی، آموزشی و تحقیقاتی به شمار می رود. فضای این باغ برای دورهمی های خانوادگی بسیار مناسب است. شما در این باغ می توانید از باغ صخره ای، آبشار باغ، باغ گیاهان تور اصفهان دارویی و خوراکی و باغ سوزنی برگ ها دیدن نمایید. هم چنین این مجموعه دارای محوطه ایی مخصوص کودکان و یک آمفی تئاتر روباز هم می باشد  که پیشنهاد می کنیم حتما از آنها بازدید کنید.

پارک تفریحی ناژوان

جاذبه های طبیعی شهر اصفهان

در بخش غربی شهر اصفهان، یک فضای سبز بکر و طبیعی وجود دارد که به دلیل تراکم بالای درختان ناژ و صنوبر، به ناژوان  معروف می باشد. این پارک، یکی از مناطق گردشی و توریستی اصفهان شناخته می شود. در این مجموعه علاوه بر امکانات گردش و پیک نیک، تماشای باغ پرندگان، باغ خزندگان، باغ پروانه ها و باغ گل های زینتی می توانید از تفریحاتی دوچرخه سواری و والیبال و ....استفاد ه کنید.

 باغ جوان اصفهان

باغ جوان، یکی از بزرگ ترین پارک های اصفهان به شمار می رود. شما می توانید در این پارک از بازی هایی مثل کارتینگ باگی، باشگاه پینت بال و... لذت ببرید.

پارک آبی کودکان

در بخش غربی شهر اصفهان، پارک آبی مخصوص کودکان قرار دارد. طراحی این پارک مناسب کودکان می باشد و تمام فضا با کفپوش های ضربه گیر پوشانده شده است. هم چنین آب این مجموعه، از نوع آب شرب شهری می باشد و به شیوه کلرزنی رزرو تور اصفهان،گندزدایی شده است.

باغ غدیر

جاذبه های طبیعی شهر اصفهان

شهر اصفهان دارای باغ های زیادی برای تفریح و گردش است. باغ غدیر، یک مرکز فرهنگی و تفریحی زیبا می باشد. هم چنین در کنار این باغ، مجموعه های ورزشی و زمین تنیس هم قرار دارد.  شما در این باغ، می توانید از کتابخانه، سینمای چهاربعدی و خانه کودک و نوجوان هم دیدن نمایید. هم چنین علاوه بر گردش و تفریح، می توانید از استخر، جکوزی، سونای بخار و خشک و سالن های بدنسازی، ماساژ و بولینگ هم استفاده کنید و لذت ببرید.

باغ خزندگان زنده

باغ خزندگان زنده، در پارک طبیعی ناژوان قرار دارد. جالب است بدانید که در این مجموعه، مار به عنوان یکی از با ارزش ترین موجودات در چرخه طبیعت شناخته می شود،؛ زیرا در کنترل آفات کشاورزی و باغبانی بسیار موثر است.  شما می توانید مارهای سمی و غیرسمی خارجی و ایرانی، خفاش ها، کوسه ها، سوسمار بالدار، مار دو سر، گوساله دو سر، مار ارجنگی، اژدهای کمودو و تمساح آمازون را در نمایشگاه های این باغ مشاهده کنید. بزرگترین اسکلت مار بوآ و بزرگترین صدف کلاه خودی ایران هم در این مجموعه قرار دارند که پیشنهاد می کنیم حتما از آنها بازدید کنید.

پارک کوهستانی صفه

جاذبه های طبیعی شهر اصفهان

صفه یا صخره ، یک منطقه ی کوهستانی است که یکی از مناطق گردشگری اصفهان به شمار می رود. شما از بالای این منطقه، می توانید از مناظر اطراف لذت ببرید. هم چنین از امکانات این پارک، می توان به بوفه خوراکی، تله کابین و ... اشاره کرد.

چشمه آب معدنی و آب گرم ورتون

این چشمه در 43 کیلومتری جاده اصفهان به یزد در منطقه ای به نام ورتون واقع شده است. آب این چشمه، خاصیت درمانی دارد و برای آرامش دردهای عصبی و رماتیسمی بسیار مفید می باشد. هم چنین در این منطقه، حمام هایی به سبک دوره صفویه قیمت تور اصفهان نیز وجود دارند که هنوز هم مورد استفاده مراجعه کنندگان قرار می گیرند.

 

 
 

 

تور مشهد

 

تور کیش

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: جاذبه های طبیعی شهر اصفهان,معرفی تور اصفهان,معرفی هتل های اصفهان,معرفی دیدنیهای اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

بهترین هتل های شهر اصفهان

بهترین هتل های شهر اصفهان

هتل عباسی اصفهان

بهترین هتل های شهر اصفهان

یکی از هتل های پنج ستاره شهر اصفهان، هتل عباسی می باشد. این هتل، در خیابان چهارباغ عباسی اصفهان قرار دارد و در سال 1106 هجری قمری به دستور شاه سلطان حسین صفوی ساخته شده است. هتل عباسی، تنها هتل پنج ستاره اصفهان می باشد که سبک معماری آن به اوایل قرن هجده بر می گردد.

هتل سنتی اصفهان

این مجموعه اقامتی، یکی از بناهای تاریخی به جای مانده از دوران صفوی با قدمت چهارصد سال می باشد که دارای امکانات داخلی مدرنی از جمله سیستم سرمایش و گرمایش اسپیلت، دستگاه نمایش دی وی دی، چای ساز برقی، تور اصفهان تیر 98 مینی بار کامل، اینترنت وایرلس و آرشیو فیلم است.

هتل ستاره اصفهان

یکی از معروف ترین هتل های 3 ستاره اصفهان، هتل ستاره می باشد که از امکاناتی از جمله رستوران، پارکینگ و اینترنت رایگان و ... برخوردار است.

 هتل سفیر اصفهان

هتل سفیر اصفهان در خیابان اصلی شهر اصفهان واقع شده است. هم چنین هتل سفیر در موقعیت خوبی قرار دارد و به بازار سنتی هنر و مجموعه عباسی، خیابان چهار باغ، میدان نقش جهان و عمده ترین نقاط توریستی و تاریخی شهر از جمله بنای زیبای مدرسه چهار باغ نزدیک است.

هتل سپاهان اصفهان

بهترین هتل های شهر اصفهان

هتل 3 ستاره سپاهان در مرکز شهر واقع شده است. این هتل فاصله کمی با میدان امام رودخانه ی زاینده رود و تعداد دیگری از آثار تاریخی مرکزی شهر دارد. هتل سپاهان دارای امکانات رفاهی از جمله رستوران و کافی شاپ در طبقه چهارم تور اصفهان مرداد 98، تریا، پارکینگ اختصاصی، سونا و جکوزی می باشد.

خانه تاریخی کیانپور

خانه تاریخی کیانپور به دوره قاجار بر می گردد. این مکان، به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این خانه تاریخی، بعد از بازسازی هایی که انجام شد؛ در سال 1393 به یک هتل سنتی تبدیل گردید.

هتل پارسیان عالی قاپو

بهترین هتل های شهر اصفهان

هتل چهار ستاره و مجلل عالی قاپو در مرکز شهر قرار دارد. این هتل با معماری سنتی اش، مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است. هم چنین این هتل، فاصله کمی با مکان های توریستی و تاریخی شهر از جمله سی و سه پل، پل خواجو و مجموعه میدان نقش جهان و کاخ های سنتی دارد.

هتل پارک اصفهان

یکی از هتل های معروف شهر، هتل پارک می باشد که رو به روی سی و سه پل اصفهان واقع شده است. این هتل 2 ستاره، دارای 35 اتاق راحت و تمیز می باشد که علاوه بر قیمت مناسب از موقعیت خوبی نیز برخوردار است.

عمارت بخردی

عمارت بخردی، یکی از قدیمی ترین اقامتگاه ها در ایران به شمار می رود که در میان باغ هایی پر از میوه و گل های وحشی واقع شده و از 5 سال پیش توسط مرتضی بخردی طراح، در دست بازسازی است. پنجره هایی با شیشه های رنگارنگ و مبلمانی از جنس چوب چنار، جلوه زیبایی به این خانه بخشیده است.

هتل شیخ بهایی اصفهان

هتل شیخ بهایی در نزدیکی خیابان زیبا و تاریخی چهار باغ عباسی واقع شده است. هم چنین تور اصفهان شهریور 98 این هتل با مکان های تاریخی شهر اصفهان از جمله میدان نقش جهان، مسجد امام، کاخ چهل سـتون، سی و سه پل و پل خواجـو  فاصله کمی دارد.

هتل مدرس اصفهان

هتل سه ستاره مدرس اصفهان در خیابان توحید قرار دارد. این هتل به دلیل اینکه به مراکز اداری، پزشکی و درب دانشگاه بسیار نزدیک می باشد، مورد توجه دانشجوها و گروه های تجاری قرار گرفته است. هتل مدرس اصفهان یکی از بهترین اقامتگاه های شهر اصفهان محسوب می شود که از لحاظ موقعیت محلی، در بهترین منطقه شهر اصفهان واقع شده است.

هتل آزادی اصفهان

هتل 3 ستاره آزادی در مرکز شهر اصفهان قرار دارد و دارای چشم انداز عالی از شهر می باشد. هم چنین این هتل امکانات رفاهی خوبی را به مسافران ارایه می دهد.

هتل آسمان اصفهان

بهترین هتل های شهر اصفهان

هتل آسمان، از امکانات رفاهی و تفریحی فوق العاده ای برخوردار است. این هتل سیزده طبقه، دارای 100 اتاق راحت و تمیز می باشد که به سبک معماری روز اروپایی طراحی شده اند.

هتل زهره اصفهان

هتل زهره، در مرکز شهر واقع شده و فاصله کمی با آثار باستانی و رودخانه زیبای زاینده رود دارد. از امکانات این هتل می توان به اتاق ها و سوئیت های مجلل، رستوران ونوس، کافی شاپ خورشید، رستوران سنتی آریانا، روم سرویس 24 ساعته و ... اشاره کرد.

هتل پارت اصفهان

بهترین هتل های شهر اصفهان

هتل پارت در مرکز شهر و در نزدیکی سی وسه پل قرار دارد. این هتل دارای 43 اتاق شیک و تمیز می باشد و به دلیل امکانات ویژه ای که دارد، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کرده است. 

 

 
 

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور کیش



:: برچسب‌ها: بهترین هتل های شهر اصفهان,رزرو تور اصفهان,آفر تور اصفهان,قیمت تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

آشنایی با مسجد جامع نایین و مسجد جامع اصفهان

آشنایی با مسجد جامع نایین و مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع نایین

مسجد جامع نایین یا همان مسجد علویان از بناهای به یادگار مانده از صدر اسلام در ایران است. این مسجد همچون مسجد جامع نیریز و همچنین تاریخانه دامغان از طاق های هلالی شکلی ساخته شده است که بعد ها در اثر مرمت بنا به طاق های بلند جناغی بدل شد. در ادامه با آژانس مسافرتی چهارفصل همراه باشید تا در مورد این آثار تاریخی بیشتر بدانیم.

تزیینات این مسجد، ما را به یاد سنت های گذشته در ایران می اندازد. ویژگی منحصر بفرد مسجد جامع نایین در درجه اول به خاطر منبر آن و درب سراسر پوشیده از هنر منبت است؛ کتیبه ی منبر به تاریخ ۷۱۱ هجری و به خط نسخ نگارش شده که در آن نقوش شاخ و برگ کنده کاری شده است. نقوش این کتیبه گواه آن است که منبر در قرن هشتم هجری به بنا افزوده شده است. بر اساس این کتیبه، منبر را شخصی به نام جمال الدین ملک التجار وقف کرده است. مسجد نایین از تاریخ احداث تا کنون چندین بار مرمت شده که بر اساس اسناد به جای مانده یک بار آن در سال ۸۷۴ است که تاریخ آن در کتیبه ی چوبی درب مسجد دیده می شود.

جهت رزرو تور اصفهان به سایت آژانس مسافرتی چهارفصل به نشانی chaharfasl . net مراجعه نمایید. 

 

آشنایی با مسجد جامع نایین و مسجد جامع اصفهان

اصفهان: مسجد جامع

عظمت و اقتدار معماری سلجوقی را بی شک باید در مسجد جامع اصفهان که نمونه ای است از  زیباترین، استوارترین، عظیم ترین و باشکوه ترین مسجد میان مساجد جهان، جستجو کرد. با وجود اینکه مسجد جامع اصفهان در طول پانزده قرن تکامل یافته، اما مهم ترین دوره ی ساخت این، مربوط به دوره سلجوقی است.

مسجد در حوزه قدیمی شهر اصفهان واقع شده است. در صدر اسلام در ایران ابتدا مسجدی با حیاطی مرکزی و ستون هایی از جنس چوب به جای آن وجود داشته است که از ان چیزی باقی نمانده است. بر اساس تور اصفهان اسناد تاریخی و دست نوشته های ناصر خسرو، مشخصات آن بسیار ساده و با حیاطی بسیار بزرگ با رواقهای فراوان بوده است، که در گذر زمان به سبب آتش سوزی و جنگ خراب شده است.

آشنایی با مسجد جامع نایین و مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان دارای نقشه چهار ایوانی است که مجموعه امروزی آن به شرح زیر است:

  • شبستان مسجد با ستون های مدور و دارای گچبری هایی بی نظیر است. قدمت این بخش از مسجد به دوره دیلمیان باز می گردد.
  • گنبد و چهل ستون اطراف آن منسوب به وزیر وقت خواجه نظام الملک است و در ایوان جنوبی مجموعه مسجد قرار دارد که در سال های ۴۹۵-۴۸۵ هجری احداث شده است.
  • گنبد معروف به گنبد خاکی در حوزه شمالی حیاط مرکزی مسجد و در ۴۸۱ هجری بنا شده است. مورخان ساخت این گنبد و شبستان آن را به وزیر عصر سلجوقی یعنی تاج الملک نسبت می دهند. از منظر شکوه و عظمت، گنبد شمالی و شبستان آن جز اصلی ترین بخش های ساختمانی مسجد محسوب می شود. گنبد شمالی همانند گنبد جنوبی بر سه گوش هایی که از تبدیل چهارگوش به دایره بنا شده، ساخته شده است.

آشنایی با مسجد جامع نایین و مسجد جامع اصفهان

  • ایوان معروف به صفه شاگرد که در دوره سلجوقیان ساخته شده، در قرن هشت و یازده هجری همزمان با عصر ایلخانان و صفویان تزییناتی به آن اضافه می شود.
  • صفه معروف به صاحب، مربوط به عصر سلجوقیان که تزیینات آن و منارهایش در عصر قراقویونلو و زمان صفویان به آن اضافه می شود.
  • ایوان غربی به نام صفه استاد در دوره سلجوقیان ساخته شده و در عصر صفویان با کاشی های هفت رنگ تزیین شد.
  • صفه عبدالعزیز در دوره آل مظفر تکامل می یابد و ایوان تور اصفهان تابستان 98 شمالی به نام صفه درویش در دوره سلجوقیان ساخته می شود و در زمان صفویان تزییناتی به آن اضافه می شود.
  • مسجد و محراب معروف اولجایتو در سال ۷۱۰ هجری به ساختمان بناهای مسجد اضافه شد.
  • بناهای عهد شاه عباس شامل مجموعه وسط حیاط مسجد و حوض است.

آشنایی با مسجد جامع نایین و مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان دارای چندین درب ورودی است که قدیمی ترین سردر آن به تاریخ ۵۱۵ هجری است. در تمامی بخش های مسجد تزیینات آجری، گچی و همچنین کاشی کاری دیده می شود که هرکدام ویژگی منحصر بفردی دارد. همچنین در این بنا تقریبا سی کتیبه به چشم می خورد که هنوز چندین کتیبه مورد بررسی قرار نگرفته است.

معماران و بناهایی که در کتیبه های مسجد نامشان ذکر شده است، اسامی عزیز التقى الحافظ، ابراهیم بن استاد اسماعیل بنای اصفهانی، فخرى بن عبدالوهاب شیرازی و شمس بن تاج به چشم می خورد.

 آشنایی با مسجد جامع نایین و مسجد جامع اصفهان

 

تور مشهد

 

تور کیش

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: آشنایی با مسجد جامع نایین و مسجد جامع اصفهان,رزرو تور اصفهان,قیمت تور اصفهان,آفر تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

آشنایی با مساجد جامع استان اصفهان در دوره سلجوقی

آشنایی با مساجد جامع استان اصفهان در دوره سلجوقی

قوم سلجوقی از تبار ترک ها بودند که به هدف دستیابی به سرزمین های حاصلخیز از ماوراء النهر به ایران  کوچ کردند و طی مدت زمان کوتاهی توانستند بر ایران و بر آسیای صغیر چیره شوند. در اینجا به بررسی دو مسجد مهم این دوره در استان اصفهان می پردازیم. در ادامه با آژانس مسافرتی چهارفصل همراه باشید تا در مورد این آثار تاریخی بیشتر بدانیم.

آشنایی با مساجد جامع استان اصفهان در دوره سلجوقی

برسیان: مسجد جامع

مسجد برسیان که به مسجد پارسیان هم معروف است از بناهای ارزشمند استان اصفهان محسوب می شود که در فاصله ۴۲ کیلومتری از شرق اصفهان واقع شده است. قدمت این بنا به زمان ملکشاه سلجوقی باز می گردد که در دوره های بعدی مرمت شد. معماری مسجد برسیان را با گنبد تاج الملک مسجد جامع اصفهان و مسجد جامعقزوین از حیث همزمانی ساخت مقایسه می کنند. بر اساس کتیبه گچ بری مسجد، محراب بی نظیر آن در سال ۴۹۸ هجری و مناره رزرو تور اصفهان آجری مسجد در سال ۴۹۱ هجری احداث گردیده.

آشنایی با مساجد جامع استان اصفهان در دوره سلجوقی

محراب مسجد با گچ بری و آجرکاری برجسته حکاکی شده و کتیبه آن به خط کوفی است. عبارت روی کتیبه با جمله زیر حکاکی شده است: بسم الله الرحمن الرحیم. إنما يعمر مساجد الله من امن بالله و اليوم الأخر و أقام الصلوة و آئی الركوة ولم يخش إلا الله عن اؤلئك أن يكونوا من المهتدين. في شهر مبارک رمضان سنة ثمان و تسعین و اربعمائه .

کتیبه داخلی مسجد، در زیر گنبد آن قرار دارد و  به خط کوفی و با آجر نگارش یافته که در برگیرنده سورة فتح است. مناره این مسجد با ۳۵ متر ارتفاع دارای تزیین آجری بر روی بدنه آن است. کلاهک مناره به صورت مجزا با آجر برجسته تزیین شده و کتیبه ای به خط کوفی و با آجر بر روی آن حک شده که شامل سال ساخت مناره است. این کتیبه حاوی آیه ۷۷ سوره حج است: و از گعوا و اسجدوا و اعبدوا ربكم و افعلو الخير لعلكم تفلحون. سنة احدی و تسعین و اربعمائه. آفر تور اصفهان

آشنایی با مساجد جامع استان اصفهان در دوره سلجوقی

این مسجد در دوره صفویان مرمت و بخش هایی نیز به آن اضافه شد که از میان آن، مهم ترین مرمت مربوط به تزیینات کاشی کاری دیواره ها به صورت معرق کاری است.

کاشان: مسجد جامع

این مسجد از قدیمی ترین بناهای ساخته شده در شهر کاشان و در دوره اسلامی به حساب می آید. محل قرارگیری مسجد در نزدیکی بارو و حصار عصر سلجوقیان و در بخش شرقی بازار کاشان است. پژوهش هایی که در سال های اخیر انجام شده، مؤکد این نکته است که بنای اولیه مسجد در دوره خوارزمشاهیان احداث شده است. این مسجد در سال ۸۹۸ هجری در محدوده میدان سنگفرش شده ی کاشان و همزمان با حکومت قراقویونلوها، مرمت شد. قیمت تور اصفهان

آشنایی با مساجد جامع استان اصفهان در دوره سلجوقی

همچنین ذکر این نکته ضروری است که تنها اثر بازمانده از مسجد که متعلق به دوره خوارزمشاهیان است، محراب آن است که در سال ۱۲۳ هجری ساخته شده که ساخت آن منسوب به حسن بن عربشاه است. این محراب زیبا و باشکوه در سال ۱۳۰۷ هجری از کشور ایران خارج شد و هم اکنون در موزه شهر برلین نگهداری می شود. مجموعه این مسجد به صورت اجتماعی از خانقاه، کاروانسرا، بیمارستان و مدرسه احداث شده بود. بازار اصلی شهر کاشان در بخش شمالی این مسجد واقع است.

آشنایی با مساجد جامع استان اصفهان در دوره سلجوقی

معماری مسجد میدان به سبک آن دوره به شکل چهار ایوانی احداث شده است؛ همچنین سردر آن در سال ۱۲۴۳ هجری به دستور حاکم وقت تزیین شد. تزیینات این سردر شامل: گچ بری و مقرنس کاری است. کتیبه گچ بری این مسجد به خط رقاع برجسته نوشته شده و بر زمینه ای لاجوردی رنگ به صورت حکاکی در آمده است. این کتیبه از شاهکارهای هنری کتیبه نگاری مساجد ایران به شمار می رود.

آشنایی با مساجد جامع استان اصفهان در دوره سلجوقی

هندسه شبستان مسجد به شکل مربع است که توسط فیل پوش ها به شکل منطقه انتقالی به هشت ضلعی و شانزده ضلعی تبدیل و به موجب آن گنبد بر فراز آن برپا شده است. تزئینات دیوارهای شبستان از کاشی های هفت رنگ است. در بخش جنوبی شبستان مسجد، محراب و منبر تزئین شده از کاشی قرار دارد که شامل کاشی های شش ضلعی به رنگ آبی روشن که به صورت یک نوار باریک از مثلث گرداگرد محراب می چرخند.

از زیبایی های بی نظیر مسجد، منبر آن محسوب می شود که به کاشی کاری معرق مزین شده است. کتیبه ای روی آن کار شده که به خط رقاع نوشته شده است:

" في ايام دولة السلطان الاعظم و الخاقان الافخم الاكرم غیاث الدنيا و الدين سلطان ابوسعید کورگان خلدالله ملکه و سلطانه" .

از خصوصیات ویژه این مسجد، سنگ نوشته های فراوانی است که بر روی دیوارهای ایوان میانی و جلو خان مسجد به جای مانده است. این سنگ نوشته ها متعلق به قرن هشتم تا سیزدهم هجری است و شامل  احکام و فرامین دیوانی و قانون های اجتماعی است.

آشنایی با مساجد جامع استان اصفهان در دوره سلجوقی

این فرامین به خط نستعلیق حکاکی شده و برخی از آنها به شرح زیر است:

  1. فرمان به خط ثلث با تاریخ ۸۹۹ هجری مربوط به فروش عادلانه اجناس و مواد غذایی.

۲. فرمان به خط نستعلیق با تاریخ ۹۲۲ هنجری مربوط به رعایت حال کشاورزان از شاه طهماسب.

  1. فرمان به خط نستعلیق با تاریخ ۹۴۴ هجری مربوط به منع و ترک اعمال نامشروع از شاه طهماسب.

۴. فرمان به خط نستعلیق با تاریخ ۹۷۹ هجری مربوط به توسعه کشاورزی؛

۵. فرمان به خط نستعلیق با تاریخ ۹۸۱ هجری مربوط به رفع ظلم و ستم؛

6. فرمان به خط نستعلیق با تاریخ ۹۹۱ هجری مربوط به لغو دریافت دلالی؛

۷. فرمان به خط نستعلیق با تاریخ ۱۰۰۲ هجری مربوط به حقوق تدفین اموات؛

۸. فرمان به خط نستعلیق با تاریخ ۱۰۲۲ هجری مربوط به معافیت مالیات در ماه رمضان؛

۹. فرمان به خط نستعلیق با تاریخ ۱۰۴۷ هجری مربوط به جلوگیری مواد خلاف قانون از طرف شاه صفی؛

۱۰. فرمان به خط نستعلیق با تاریخ ۱۱۰۹ هجری مربوط به منع قماربازی و استعمال مواد مخدر؛

۱۱. فرمان به خط نستعلیق با تاریخ ۱۱۴۳ هجری مربوط به لزوم امحاء آثار بدعت.

آشنایی با مساجد جامع استان اصفهان در دوره سلجوقی

از جمله هنرمندانی که در مسجد میدان کاشان، کتیبه نگاری مسجد را بر عهده داشتند، می توان از استاد خواجه حیدر کاشی تراش نام برد.

مسجد جامع میدان شهر کاشان، از نظر معماری حائز اهمیت فراوان است. بسیار مهم است تا این مسجد و مجموعه ساختمان های پیرامون آن مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد.

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور کیش



:: برچسب‌ها: آشنایی با مساجد جامع استان اصفهان در دوره سلجوقی,نرخ ویژه تور اصفهان,نکات سفر به اصفهان,معرفی تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

معروف ترین رستوران اصفهان

معروف ترین رستوران اصفهان

رستوران شب نشین

معروف ترین رستوران اصفهان

یکی از معروف ترین رستوران های شهر اصفهان، رستوران شب نشین نام دارد. منوی این رستوران شامل انواع غذاهای خوشمزه می باشد. پیشنهاد می کنیم در سفر خود به اصفهان، حتما به این رستوران سری بزنید. اگر به دنبال غذای خوب در فضایی زیبا هستید، این رستوران بهترین انتخاب می باشد.

رستوران شهرزاد

یکی از رستورانهای لوکس و قدیمی اصفهان، رستوران شهرزاد می باشد. در این رستوران، انواع غذاهای ایرانی و فرنگی سرو می شود. این رستوران، با معماری زیبا و آئینه کاری های سنتی، در بین اصفهانی ها و گردشگران بسیار محبوب می باشد.  

رستوران هرمس

یکی از بهترین رستورانهای ایتالیایی در تور اصفهان تیر 98، رستوران هرمس نام دارد. شما در این رستوران، می توانید خوشمزه ترین استیک ها را میل کنید. هم چنین فضای زیبای این رستوران، لذت غذا خوردن را دو چندان می کند.

 رستوران گردان هتل آسمان

منوی رستوران گردان هتل آسمان، شامل انواع غذا های ایرانی و فرنگی می باشد. شما در این رستوران فوق العاده، علاوه بر صرف یک غذای خوشمزه، می توانید از تماشای نمای قشنگ زاینده رود لذت ببرید.

رستوران خوان گستر

یکی از معروفترین و شیک ترین رستوران های اصفهان، خوان گستر می باشد. غذاهای رستوران خوان گستر، از کیفیت بالایی برخوردار هستند. هم چنین غذاهای این رستوران، هر سلیقه ای را تحت تاثیر قرار میدهد.

بریانی اعظم

معروف ترین رستوران اصفهان

یکی از غذاهای معروف این شهر، بریانی نام دارد. برای خوردن یک بریانی خوشمزه، پیشنهاد می کنیم به رستوران بریانی اعظم بروید. این رستوران بسیار پرطرفدار است و به همین دلیل همیشه شلوغ می باشد. ممکن است برای سفارش غذا، تور اصفهان مرداد 98 مجبور باشید مدتی منتظر بمانید.

درباره رستوران جم نشین

یکی از رستوران های معروف شهر، رستوران جم نشین نام دارد. این رستوران، با ایجاد فضایی دنج و آرام، لذت غذا خوردن را دو چندان کرده است.

رستوران باستانی

معروف ترین رستوران اصفهان

یکی از رستوران های سنتی شهر، رستوران باستانی نام دارد. منوی این رستوران، شامل انواع غذاهای سنتی، دریائی، خورش ها و خوراکها می باشد. این رستوران سنتی، فضای داخلی بسیار زیبایی دارد و برای دورهمی های دوستانه و خانوادگی بسیار مناسب است.  

رستوران زاگرس

یکی از محبوب ترین رستوران های شهر، رستوران زاگرس می باشد. این رستوران در بالای یک کوه قرار دارد و دارای چشم انداز زیبایی از شهر است. این رستوران علاوه بر ناهار و شام، صبحانه و عصرانه هم سرو می کند. در سفر خود به اصفهان، لذت غذا خوردن در محیطی دلنشین را از دست ندهید.

رستوران طهران

معروف ترین رستوران اصفهان

این رستوران با داشتن فضاهای سنتی، کلاسیک و VIP  باعث جلب سلیقه های مختلف شده است. از خدمات این رستوران می توان به سرو غذاهای ایرانی، فرنگی و سنتی، نوشیدنی های طبیعی، تنقلات، میوه های تازه فصل، 25 نوع سالاد تمام سلف سرویس، ترشیجات، انواع دسر، کافی شاپ، باربیکیو، wi-fi،x box 360 و ... اشاره کرد. تور اصفهان شهریور 98

رستوران ایتالیایی زاوا

رستوران ایتالیایی زاوا، یکی از رستوران های معروف اصفهان می باشد. منوی این رستوران، شامل انواع غذاهای ایتالیایی است. اگر به این رستوران رفتید، حتما از خوردن لازانیا و پاستای بی نظیر آن غافل نشوید.

رستوران خوانسالار

یکی از با سابقه ترین و جالب ترین رستورانهای ایران، خوان سالار می باشد. شما می توانید بهترین کباب ها و ته چین ها را در این رستوران نوش جان کنید. این رستوران با  فضایی سنتی و آرام، برای دورهمی های خانواده بسیار مناسب است.  

رستوران خوان گستر

منوی رستوران خوان گستر شامل انواع غذاهای ایرانی و بین المللی می باشد. این رستوران، به دلیل محیطی آرام و دلنشین و کیفیت بالا غذا به یکی از محبوب ترین رستوران های اصفهان تبدیل شده است.

 رستوران سنتی آشتی

رستوران سنتی آشتی، یکی از معروف ترین رستوران اصفهان می باشد. در سفر خود به اصفهان، لذت غذا خوردن در محیط فوق العاده را از دست ندهید.

رستوران آراخوان

یکی از رستوران های سنتی شهر، رستوران آراخون است. این رستوران سنتی، به دلیل غذاهای خوشمره و با کیفیت، بسیار محبوب می باشد. با اینکه غذاهای این رستوران گران هستند ولی ارزش یک بار امتحان کردن را دارند.

رستوران ایتالیایی نیوشا

رستوران ایتالیایی نیوشا، انواع غذاهای ایرانی و فرنگی را سرو میکند. این رستوران، علاوه بر غذاهای خوشمزه، سرویس دهی خیلی خوبی هم دارد. توجه داشته باشید که سیگار کشیدن در این رستوران ممنوع است.

رستوران پارتاک

معروف ترین رستوران اصفهان

منوی این رستوران، شامل انواع غذاهای ایرانی و فرنگی می باشد. خوشمزه ترین انواع فست فود ها را در این رستوران نوش جان کنید. هم چنین سیگار کشیدن در فصای این رستوران ممنوع است. 

 

تور مشهد

 

تور کیش

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: معروف ترین رستوران اصفهان,قیمت تور اصفهان,رزرو تور اصفهان,تور لحظه آخری اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

آشنایی با بناهای تاریخی استان اصفهان در دوره ایلخانی

آشنایی با بناهای تاریخی استان اصفهان در دوره ایلخانی

اصفهان: مدرسه امامی

از بناهای دیگر شهر اصفهان، مدرسه امامی است که بر اساس کتیبه سردر بنا که به خط کوفی است در سال ۷۲۵ هجری بنا گردیده است. مدرسه امامی همچون دیگر مدارس معماری سنتی ایران با نقشه چهار ایوانی احداث شده است. مدرسه امامی با دارا بودن تزیینات کاشی کاری و ایوان هایی پوشیده از طاق نماهایی از جنس کاشی های معرق و کاشی هایی هفت رنگ از جمله بناهای زیبای اصفهان محسوب می شود. کتیبه های چهار ایوان به خط معقلی است که بر زیبایی مدرسه افزوده است. هندسه خطوط در کتیبه ها بدین صورت است که در داخل مربع بر زمینه لاجوردی نگارش شده که با خط سفید نوشته شده اند. این کتیبه ها شامل سوره هایی از قرآن، نام پادشاهان زمان، اسامی اصحاب پیامبر اسلام، احادیث و روایت هایی از علمای دینی است. نمونه ی این نوشته ها مانند: " الدنيا داحة و ترکها راحة" و "لااله الاالله - الله ربی تور لحظه آخری اصفهان"؛ و همانند عمده بناهای دوره اسلامی اسامی الله، محمد و على در کتیبه ها و تزئینات تکرار شده است. در ادامه با آژانس مسافرتی چهارفصل همراه باشید تا در مورد آثار تاریخی اصفهاندر دوره ایلخانی بیشتر بدانیم.

آشنایی با بناهای تاریخی استان اصفهان در دوره ایلخانی

بر اساس نوشته ویلبر از سیاحان آن زمان، زیباترین بخش این مدرسه، در بازدید از این بنا، محراب آن ذکر شده که با کاشی هفت رنگ پوشیده شده است. این محراب کاشی کاری شده امروز در ایران نیست و در موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری می شود. نام های دیگر مدرسه امامی، امامیه و مدرسه بابا قاسم ذکر شده است. نام بابا قاسم از نام یکی از دراویش معروف اصفهان وام گرفته شده است. می گویند این مدرسه برای بابا قاسم توسط یکی از شاگردان او در سال ۷۲۵ هجری ساخته می شود تا در آن به تدریس بپردازد.

آشنایی با بناهای تاریخی استان اصفهان در دوره ایلخانی

اصفهان: مسجد اشترجان

مسجد زیبای اشترجان در نزدیکی شهر اصفهان و در روستایی به همان نام قرار دارد. این مسجد در نزدیکی امامزاده ربیعه خاتون قرار گرفته و در عصر ایلخانی ساخته شده است. معماری مسجد اشترجان به صورت دو ایوانی است که در سال ۷۰۵ هجری احداث شده است و شامل سردر ورودی، میانسرا، مناره و شبستان گنبد دار است. معماری پوسته ی گنبدهای این مسجد به صورت دو پوش پیوسته است. سردر ورودی مسجد مرتفع و عظیم، با عرض کم و با ویژگی خاص زمان ایلخانی یعنی سرشار از تزیین آجرکاری، مقرنس و کاشی است و همانند مجموعه نطنز و ورامین عظیم و باشکوه احداث شده است. با وجود اینکه در سالهای اخیر بخش های بالای منار مسجد فرو ریخته است ولی اساس به جای مانده حاکی از این است که در زمان رونق خود، دارای تزیینات زیبای کاشی کاری و آجرکاری و دارای کتیبه هایی نوشته شده به خط کوفی بوده است. بر روی کتیبه اصلی که بر سردر مسجد احداث شده است بر روی زمینه ای به رنگ لاجوردی و به خط ثلث فیروزه ای رنگ، متن زیر نوشته شده است:

جهت رزرو تور اصفهان به سایت آژانس چهارفصل به آدرس chaharfasl . net مراجعه نمایید. 

 

آشنایی با بناهای تاریخی استان اصفهان در دوره ایلخانی

"امر ببناء هذا المسجد المبارك الصاحب الاعظم ملک الوزراء في العالم فخرالدنیا والدین محمد بن محمد بن على اشترجانی." نرخ تور اصفهان

در های مسجد یکی در طرف مشرق و دیگری در طرف شمالی آن قرار دارد. کتیبه واقع بر سر در شرقی مسجد به خط ثلث نگارش یافته که دارای گچ بری است و شامل آیه ۱۸ سوره «جن» است. اطراف محراب مسجد دارای گچبری های متعدد به خط کوفی است که آن را بدل به زیباترین بخش مسجد کرده است. آیاتی از سوره دهر، آل عمران و بقره روی آن کتابت شده است.

احداث این مسجد به اشترجانی که از امرای حکومت ایلخانی بوده، منسوب شده است. بر اساس کتیبه های روی سردر، کاشیکاری های مسجد بر عهده استاد احمد و حاجی محمد قطاع تبریزی بوده است.

مسجد اشترجان در زمان تیموریان و صفویان بارها به دست معماران و استادکاران مرمت شده است.

 آشنایی با بناهای تاریخی استان اصفهان در دوره ایلخانی

 

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور کیش



:: برچسب‌ها: آشنایی با بناهای تاریخی استان اصفهان در دوره ایلخانی,بهترین تورهای اصفهان,قیمت تور اصفهان,رزرو تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

منابع طبیعی و محصولات اصفهان از دیدگاه سیاح خارجی: ژان اوتر فرانسوی

منابع طبیعی و محصولات اصفهان از دیدگاه سیاح خارجی: ژان اوتر فرانسوی

اسپاهان شهر بسیار کهن و بسیار بزرگی است که در جلگه وسیعی ساخته شده و از هر سو به کوه منتهی می شود. نام درست آن سپاهان، یعنی جایگاه سپاهیان بوده است، از این رو به این نام خوانده شده است. شاهان ایران بیشتر سربازان خود را در آنجا گرد می آوردند، در آغاز از چهار روستای: شیران، کسک، جویبار و دشت که بوسیله طهورث و جمشید ساخته شده تشکیل گردیده است. کیقباد آن را پایتخت خود قرار داده و از همه جا نیرو و نفوس به آنجا آورده است، گروه زیادی یهودی هم، در زمان سلطنت بخت النصر، در محلهای جایگزین شده اند که آن را یهودیه یا یهودی نشین می نامند رزرو تور اصفهان. حسن رکن الدوله، پسر بویه دیلمی، دور آن دیوار جنگی به درازای ۲۲ میل ساخت و ۱۲ دروازده بر آن استوار کرد. این شهر ۱۲ محله دارد که هر یک شهری به شمار می رود.

منابع طبیعی و محصولات اصفهان از دیدگاه سیاح خارجی: ژان اوتر فرانسوی

خانه ها را از خشت و گل ساخته اند، زیرا چوب و سنگ در اسپاهان کم است. بیشتر بناها، طاقدار است. جلو هر یک ایرانی ساخته شده است. دیوارها سفید و آئینه کاری است. طاقها، طلاکاری شده و با رنگ آبی آسمانی رنگ آمیزی شده است. در بیشتر خانه ها، حوضخانه فواره دارد، ساخته اند که هم برای نیاز و هم برای خوشگذرانی است. و در هر خانه یک حلقه چاه و منبع آبی استوار کرده اند. آفر تور اصفهان

منابع طبیعی و محصولات اصفهان از دیدگاه سیاح خارجی: ژان اوتر فرانسوی

زاینده رود

گرچه زمین اسپاهان خیلی خشک است. اما در همه جای آن در ژرفای کم، به آب می رسند، که شورمزه، گچی، و سنگی است. ولی بر آب زاینده رود برتری دارد. در ازای این رودخانه ۱۵۰ کیلومتر است و سرچشمه آن در نزدیکیهای جوی سرد در زردکوه لرستان است. پس از اینکه از رودبار گذشت، به فیروزان می رسد و در بین اصفهان و جلفا، از زیر یک پل سنگی به نام سی و سه پل می گذرد و در پایان، در مرداب گاوخونی، در بخش رودشتن، فرو می رود. اگر به این رودخانه نام زاینده رود داده اند. به سبب زایش این رود، در مسیر جریان است. طول راه، شاخه های بسیار از این رودخانه برای آبیاری جدا می کنند و در تابستان ها از آب آن به اندازه ای گرفته می شود که دیگر چیزی نمی ماند و بی آنکه پاها خیس شود، می توان از آن گذشت. در زمستان ها آب فراوان است و سبب حاصلخیزی می شود. از این رو، به زاینده رود نام رودخانه زر، هم داده اند. قیمت تور اصفهان

منابع طبیعی و محصولات اصفهان از دیدگاه سیاح خارجی: ژان اوتر فرانسوی

میوه و سبزی در اصفهان

چه در اصفهان و چه در جلفا که شهر کوچک ارمنی نشین کنار آن است. باغچه ها و باغ های بی شماری دیده می شود و تمام سبزیجات سال که در اروپا یافت می شود، از آن جاها به دست می آورند. یک گونه هلو در این شهر یافت می شود که بسیار درشت تر و لطیف تر و شیرین تر از جاهای دیگر است. و نیز گونه های خربزه آن در زمانهای متفاوت به دست می آیند که هرگاه یکی تمام شود. دیگری به بازار می آید به طوری که در تمام سال می توان به این میوه دست یافت. آخرین گونه آن وقتی رسیده و خوب خواهد شد که مدتی در زمستان، در سقف خانه ها و انبارهای خشک و خنک آویزان نگهداشته شود، در اصفهان، برنج، گندم، جو، جو سیاه و یولاف ذرت، فراوان و ارزان است.

منابع طبیعی و محصولات اصفهان از دیدگاه سیاح خارجی: ژان اوتر فرانسوی

حیوانات اهلی در اصفهان

نژاد گوسفند اینجا، خوب است، و گوشت آن خیلی چرب می باشد. دنبه گوسفندان بزرگ و آویزان و تا زمین کشیده می شود و درازی و پهنای آنها برابر است. این دنبه فشرده ای از چربی می باشد که آن را آب کرده و برای روشن کردن چراغ به کار می برند. ثروتمندان از گوشت آنها نمی خورند، شاید از نظر مذهبی مانعی داشته باشد، یا اینکه برای تندرستی خوب نباشد. می گویند در گرمای خشک، موجب بیماریهای جگر و بروز صفرا، می شود. اما مردم کم درآمد از آن غذا درست میکنند ولی در تابستان ها کمتر خورده می شود.

منابع طبیعی و محصولات اصفهان از دیدگاه سیاح خارجی: ژان اوتر فرانسوی

مرغان و پرندگان و شکار

در اسپاهان پرندگان خوب و خوراکی فراوان است. در این شهر مرغان تخمگذار خیلی درشت تر و فربه تر از آنچه دیده بودم، پرورش می یابد. این مرغان گوشتشان سیاه رنگ است. در ایران شکار همگانی است و متأسفانه مردم، در از بین بردن پرندگان مفید، غمی به خود راه نمی دهند شکار خرگوش در اصفهان برای فروش به اروپائیان است. ارمنی ها هم مانند مسلمانان معمولا خرگوش نمی خورند. در بخش های اطراف این شهر قرقاول دیده نمی شود، اما کبک فراوان است و گونه ای از آن بسیار درشت بوده و پرهای زیبایی دارد که در اروپا دیده نمی شود. کوهستان ها پر از گوزن شاخ پهن است، شیر یافت نمی شود، پلنگ فروان است. گراز اگر چه خیلی درشت است اما خطر ندارد. این حیوان خسارات زیادی به کشت زارها وارد می کنند و اگر آن را شکار می کنند برای جلوگیری از خرابکاری و زیان است، نه برای خوردن.

منابع طبیعی و محصولات اصفهان از دیدگاه سیاح خارجی: ژان اوتر فرانسوی

پارچه و قماش در اصفهان

انگلیسی ها و هلندی ها در شهر اصفهان هر کدام دارای تجارت خانه ای بوده اند و مسئول واردات قماش و پارچه هلندی، چینی، داروها و ادویه های هندی و دیگر کالاهای خارجی به ایران بودند. این تاجران بیگانه در زمان های قبل سود های زیادی از فروش کالاهای خود در ایران می بردند ولی امروزه به علت فقر و بدبختی حاکم بر کشور، که در اثر حمله های متعدد به ایران رخ داده، اوضاع مانند قبل نیست و مردم به سختی خوراک روزانه خود را به دست می آورند.

 منابع طبیعی و محصولات اصفهان از دیدگاه سیاح خارجی: ژان اوتر فرانسوی

 

تور مشهد

 

تور کیش

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: منابع طبیعی و محصولات اصفهان از دیدگاه سیاح خارجی: ژان اوتر فرانسوی,رزرو تور اصفهان,نرخ تور اصفهان,آفر تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

بناهای مهم و ارزشمند اصفهان از دیدگاه سیاح خارجی: ژان اوتر فرانسوی

بناهای مهم و ارزشمند اصفهان از دیدگاه سیاح خارجی: ژان اوتر فرانسوی

دکان و بازار

دکان ها و دهنه های تاجران و صنعتگران اصفهان در بازار قرار دارد. معماری بازارها به شکل کوچه های سر بسته و طاق داری است که بر فراز گنبدهای آن روزنه ای قرار دارد که از آن نور به داخل بازار می آید. در بازار علاوه بر پارچه های معمولی و بافته شده از زر و بافته شده از نخ نقره ای، گلابتون، سنگ های قیمتی و گران بها، فیروزه، الماس، یاقوت، زمرد و غیره به فروش می رسد که بسیاری از آنها را نیز تور اصفهان مرداد 98 از خارج وارد می کنند.

بناهای مهم و ارزشمند اصفهان از دیدگاه سیاح خارجی: ژان اوتر فرانسوی

محله ها و میدان ها

در محله های اسپاهان، میدان های فروش اسب، غلات و میوه جات درست کرده اند. میدان شاه، بسیار زیبا و منظم و بزرگ است و در هیچ کشوری در دنیا، مانند آن را ندیده ام، عالی قاپو (کاخ شاهان) را در یک سمت آن با آجر ساخته اند، بسیار زیبا و بلند و با گنجایش است. چون از مدت ها پیش کسی در آن سکونت نداشته، رو به خرابی رفته است. هیچ چیز و هیچ جا را زیباتر از تالار پذیرایی شاهان ندیدم. این تالار هم کف ساختمان و خیلی بزرگ است. چند قطعه فرش زیبا و گلیم و چند پیکره نقاشی شده که مطلوب ذوق و سلیقه اروپائیان است در آن باقیمانده که مراسم پذیرایی از فرستادگان کشورها را نشان می دهد. تا آنجا که توانستم داوری کنم این نقاشیها یا کار هنرمندان اروپایی است و یا به پیروی از سبک آنها کشیده شده است. برای رسیدن به تالار بزرگ، از ایوان و یا از تالار دیگری که سقف آن وسیله چهل پایه چوبی که روی آنها نقاشی شده و آئینه کاری آن می درخشد، باید گذشت. ایرانیان اینگونه هنرها را می پسندند.

بناهای مهم و ارزشمند اصفهان از دیدگاه سیاح خارجی: ژان اوتر فرانسوی

کمی دورتر، در سمت دیگر میدان، مسجدشاه را ساخته اند. این مسجد بزرگ و قشنگ است و در ورودی آن نقره ای و زیبا است و حیاط بزرگی دارد. در اسپاهان مساجد - کاروانسراها و حمام های پاک و خوب فراوان است. در کارخانه های مهمات سازی اسلحه های شاهی خوب می سازند. شاهان گذشته، همیشه آرایش خانه خود را با کتابخانه سلطنتی که در خزانه های سلطنتی ایجاد می شد، حفظ می کردند. ضرابخانه پیوسته سکه می زند، پارچه های زربفت، طلاکاری و ابریشمی گیلان با کوشش زیاد بافته می شود چرم اصفهان بسیار عالی است که بیشتر آنها از پوست خر، به دست می آید و از آنها کفش می سازند. تور اصفهان شهریور 98 (چرم ساغری)

بناهای مهم و ارزشمند اصفهان از دیدگاه سیاح خارجی: ژان اوتر فرانسوی

ورود به شهر اصفهان

وقتی به اسپاهان رسیدیم به خانه میرزا شفیع رفتم، منزلش تا اندازه ای بزرگ است و در زمان نادر شاه به دارائیش افزوده شد. این پادشاه در برابر خدمات وی، پاداش به او داده است، و در زمان ورود من به اصفهان او ادب و نزاکت را تا به آنجا کشانید که می خواست تمام مدتی را که در این شهر هستم در خانه او به سر برم. بسیار سپاسگزار شدم و چهار روز نزد او ماندم تا اسباب کار خود را مرتب کنم. سرپرست فرقه مذهبیون مسیحی به نام کا پوسین در اصفهان خانه ای داشت، نزد من می آمد و خانه ای در اختیارم گذارد و من هم پذیرفتم.

بناهای مهم و ارزشمند اصفهان از دیدگاه سیاح خارجی: ژان اوتر فرانسوی

چهارباغ

پس از چند روز هر دو سفیر کبیر (ترکیه و ایران به پایتخت رسیدند. آنها را در سمت چهارباغ جای دادند، چهارباغ خیابان بزرگی است که از دروازه شهر آغاز می شود و به پل بزرگ سنگی اسی و سه پل ) می پیوندد، درختان چنار، به آن زیبایی داده و زمین های دو طرف گل کاری شده است. آبی که از وسط آن می گذرد، در مسیر خود در چند حوضچه می ریزد. روی هم رفته جای بسیار شاد و دلنوازی ساخته شده تور اصفهان و یکی از گردشگاهای بی نظیر به شمار می رود.

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور کیش



:: برچسب‌ها: بناهای مهم و ارزشمند اصفهان از دیدگاه سیاح خارجی: ژان اوتر فرانسوی,قیمت تور اصفهان,آفر تور اصفهان,نرخ تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

پل خواجو در اصفهان

پل خواجو در اصفهان

یکی از شهرهای توریستی و تاریخی و پرجمعیت ایران شهر اصفهان است که در مرکز کشور واقع شده است و به عنوان سومین شهر پرجمعیت ایران شناخته می شود. این شهر به علت وسعت و جاذبه های گردشگری و تاریخی فراوانی که دارد در بین مردم به نصف جهان شهرت یافته است و بسیای از آثار تاریخی موجود در آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پل خواجو در اصفهان

گفتنی است که شهر اصفهان در زمان حکمرانی سلسله ی صفویان، پایتخت ایران شده است و در آن زمان رونق زیادی گرفته است. به همین علت است که قدمت بیشتر آثار تاریخی موجود در اصفهان به دوره ی صفویه برمی گردد. یکی از این جاذبه های گردشگری، پل خواجو است که بر روی زاینده رود قرار دارد. در اصفهان پل های زیادی وجود دارند که دو سوی زاینده رود را به هم متصل می کنند، اما پل خواجو قطعا یکی از زیباترین پل های شهر اصفهان است تور اصفهان. گفتنی است نام این پل در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

پل خواجو در اصفهان

بر طبق اسناد تاریخی پل خواجو در سال 1060 هجری قمری به دستور شاه عباس دوم که یکی از شاهان صفوی است، ساخته شده است و یکی از زیباترین پل های جهان در عصر خود بوده است. این پل در واقع محلی برای گذر بوده است و ساختمان وسطی آن نیز که شاه نشین نام دارد، محلی برای اقامت موقت شاه بوده است. بارها در کتب تاریخی ذکر شده است که پل خواجو در جشن های مختلف آذین بندی می شده است و مردم تور اصفهان تابستان 98 در کنار آن به شادی می پرداخته اند. بنابرین می توان گفت که این پل چه در زمان گذشته و چه در زمان حال، محلی برای گردهمایی مردم بوده است. امروزه نیز با این که در اکثر اوقات آبی در زاینده رود وجود ندارد، مردم شب ها در کنار پل خواجو جمع می شوند و به ساز و آوازی که معمولا در نزدیکی پل برپاست گوش فرا می دهند.

پل خواجو در اصفهان

یکی از ویژگی های منحصر به فرد پل خواجو، راز و رمزهایی است که در معماری این بنا وجود دارد. عرض این پل 12 متر و طولش به 132.5 متر می رسد و در ساخت آن شگفتی های بسیاری وجود دارد. از جمله ی این شگفتی ها می توان به مصالح مورد استفاده در ساخت پل، شکل آن ها، پی پل و محاسبات دقیقی که برای تحمل نیروی آب انجام شده است، اشاره کرد. همه ی این موارد بوده است که باعث شده پل خواجو در سال های طولانی آسیبی نبیند و در اثر فشار آب و استفاده های مکرر در طول قرن های زیاد از بین نرود. به همین دلیل است که کارشناسان پل خواجو را نقطه ی اوج هنر و صنعت پل سازی در ایران می دانند و هوش و مهارت سرشار معمار آن را مثال می زنند.

پل خواجو در اصفهان

علاوه بر ویژگی های منحصر به فرد سازه ی پل خواجو، ویژگی های ظاهری خاصی نیز در این پل رعایت شده است که از جمله ی آن ها می توان به رعایت اصول تقارن و تناسب در این پل اشاره کرد. علاوه بر این طراحی ظاهر پل به گونه ای است که از بالا شبیه به یک عقاب به نظر می رسد که پرهای خود را بر روی رودخانه ی زاینده رود گشوده است. از طرفی گفته می شود که اگر از طبقه ی پایین پل و زاویه ی 39 درجه نسبت به افق به بنای پل تور اصفهان تیر 98 نگاهی بیندازید، شمعی را با اشک های آن مشاهده خواهید کرد.

پل خواجو در اصفهان

از دیگر ویژگی های خاص و مهم پل خواجو می توان به این موضوع اشاره کرد که این پل در مواقع لزوم می تواند به سد تبدیل شود و عملیات خاصی برای تبدیل پل خواجو به سد وجود دارد. در این صورت دریاچه ای در پشت سد جمع می شده است که چشم انداز زیبایی داشته است و محلی برای قایقرانی نیز به شمار می رفته است. گفته می شود که در این زمان ها شاه و بزرگان و امیران وی در قسمت شاه نشین پل که در وسط آن قرار دارد، اقامت می کرده اند و به تماشای قایقرانی می نشسته اند.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در اصل پل خواجو بر روی خرابه هایی از پلی که به دوره ی تیموری مربوط بوده است، بنا شده است. در آن زمان نام آن پل حسن بیک بوده است و بعدها شاه عباس دوم دستور ساخت پلی با عظمت را به جای پل حسن بیک می دهد.

پل خواجو در اصفهان

 

تور مشهد

 

تور کیش

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: پل خواجو در اصفهان,بهترین قیمت تور اصفهان,رزرو تور اصفهان,نرخ تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

کلیسای وانک اصفهان

کلیسای وانک اصفهان

از جمله شهرهای توریستی و پر جمعیت ایران، شهر اصفهان است که در مرکز ایران واقع شده است و به نصف جهان شهرت دارد. شما می توانید در جای جای این شهر بزرگ، آثار تاریخی ارزشمندی را بیابید که بازدید از آن ها می تواند برای هر فردی بسیار دیدنی و جالب باشد. یکی از این بناهای تاریخی و مذهبی، کلیسای جامع وانک یا آمنا پرکیج است که در محله ی جلفای اصفهان واقع شده است. این کلیسا نه تنها در اصفهان بلکه در کل ایران از جمله مشهورترین و بزرگ ترین کلیساها است که به نقاشی های تاریخی و تزئینات منحصر به فردش شهرت دارد.

بنابر اسناد تاریخی در محله ی جلفای اصفهان 24 کلیسا وجود داشته است که امروزه تنها 13 کلیسای آن باقی مانده است. در میان این 13 کلیسا، کلیسای وانک شهرت بسیاری دارد و امروزه کانون ارتباط ارمنیان تور لحظه آخری اصفهان اصفهان به شمار می رود.

کلیسای وانک اصفهان

امروزه در این کلیسا موزه ی بزرگی به نام موزه ی کلیسای وانک نیز برقرار است و کتابخانه ای با اسناد مهم تاریخی نیز دارد. علاوه بر این ها در داخل این کلیسا مقبره ی برخی از بزرگان ارمنی نیز وجود دارد و اهمیت این کلیسا را بیش از پیش کرده است. گفتنی است که نام کلیسای وانک در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بخش های دیگر کلیسای وانک نیز عبارت است از دیر، صحن اصلی کلیسا، ناقوس خانه، برج ساعت، اتاق های مخصوص اقامت اسقف، تالارهای اجتماعات و چاپخانه.

مساحت کلیسای وانک در حدود 8731 مترمربع است که 3857 متر آن مربوط به ساختمان این کلیسا و مابقی آن فضای سبز اطراف آن است. معمولا مصالح به کار رفته در ساخت کلیساهای ارمنی، سنگ است اما در ساخت کلیسای وانک از خشت خام و گچ استفاده شده است. بر روی دیوارهای این کلیسا نیز کاشی کاری ها و نقاشی های بسیار چشم نوازی وجود دارد. در واقع می توان گفت کلیسای وانک تلفیقی از معماری ارمنی و ایرانی است و همین موضوع باعث خاص و منحصر به فرد شدن نرخ تور اصفهان بنای این کلیسا شده است.

کلیسای وانک اصفهان

همان طور که در تصاویر مشاهده می کنید در بالای در ورودی این کلیسا برج ناقوص آن در سه طبقه وجود دارد. البته این برج در میان مردم به برج ساعت معروف است و علت آن نیز وجود ساعتی بزرگ به وزن 300 کیلوگرم در بالای آن است. در واقع در چهار سوی این برج چهار صفحه ی ساعت قرار دارد که صدای زنگ آن ها بسیار بلند است و تا فاصله ی زیادی شنیده می شود.

کلیسای وانک اصفهان

همان طور که گفته شد بر روی دیوارهای این کلیسا نقاشی های متعددی به چشم می خورد. در واقع این نقاشی ها یکی از مواردی هستند که می توانند توجه هر فردی را به خود جلب کنند. چرا که تقریبا هیچ نقطه ای از دیوارها، طاق نماها و داخل گنبد این کلیسا خالی از نقاشی نیست. این نقاشی ها با رنگ روغن هستند و قصه هایی از انجیل را به تصویر کشیده اند. بهشت و دوزخ، روز رستاخیز و زندگی عیسی مسیح از جمله مضامینی است که نقاشی های دیواری این کلیسا به آن ها پرداخته است.

جهت رزرو تور اصفهان به سایت آژانس مسافرتی چهارفصل به نشانی chaharfasl . net مراجعه نمایید. 

امروزه در داخل کلیسای وانک موزه ای نیز وجود دارد. در موزه ی کلیسای وانک اصفهان مجموعه ای از نسخ خطی و اشیای تاریخی نگهداری می شود. گفته می شود که در گذشته شخصی به نام طادئوس هونانیان تلاش کرده است که اتاق هایی در ضلع شمالی این کلیسا برای نگهداری کتب خطی در نظر گرفته شود و همین موضوع باعث ایجاد موزه ی وانک به شکل امروزی خود شده است. در کنار ساختمان این موزه، ساختمان کتابخانه قرار دارد و در داخل آن بیش از سی هزار جلد کتاب ارمنی و انگلیسی و فارسی وجود دارد.

کلیسای وانک اصفهان

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور کیش



:: برچسب‌ها: کلیسای وانک اصفهان,قیمت ارزان تور اصفهان,بهترین تورهای اصفهان,قیمت تور اصفهان,رزرو تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

موزه ی وانک اصفهان

موزه ی وانک اصفهان

شهر اصفهان شهری تاریخی و توریستی است که جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی بسیاری را در دل خود جای داده است. به همین دلیل است که این شهر در میان عوام به نصف جهان شهرت یافته است و از محبوبیت بسیاری نیز برخوردار است.

یکی از بناهای تاریخی و پر اهمیت شهر اصفهان، کلیسای وانک است که مشهورترین و بزرگ ترین کلیسای شهر اصفهان و کشور ایران محسوب می شود. در داخل این کلیسا موزه ای به نام موزه ی کلیسای وانک قرار دارد که در داخل آن می توانید آثار تاریخی جذابی را مشاهده کنید. در این مقاله قصد داریم تا با این موزه بیشتر آشنا شویم. کلیسای وانک و موزه ی وانک در محله ای به نام محله ی جلفا که یکی از محله های تاریخی شهر اصفهان است، واقع شده است. تور اصفهان شهریور 98

موزه ی وانک اصفهان

در یکی از ساختمان های کلیسای وانک، موزه ای برپا شده است که قدمت آن به بیش از صد سال می رسد. در وردی این موزه چیزی که جلب توجه می کند دو مسجمه است که یکی متعلق به مخترع حروف الفبای ارمنی و دیگری مربوط به موسس چاپخانه ی کلیسای وانک است. در داخل موزه نیز مجموعه ای ارزشمند از نسخ خطی، کتب قدیمی و اشیای تاریخی مربوط به ارمنیان نگهداری می شود. همچنین در داخل این موزه دفتری به نام دفتر یادبود قرار دارد که بازدیدکنندگان موزه آن را امضا کرده اند. در میان افراد سرشناسی که این دفتر به امضای آن ها رسیده است، می توان از شاهزاده ی سودان در سال 1933 میلادی، شاهزاده ای ژاپنی در سال 1933 میلادی، نخست وزیر آلمان در سال 1957 میلادی، ملکه ی دانمارک در سال 1963 میلادی و ... نام برد.

موزه ی وانک اصفهان

گفته می شود که در داخل موزه ی وانک در حدود چهل کتاب خطی یافت می شود که برخی از آن ها از میان انجیل ها و تورات های خطی و باستانی هستند. همچنین در بخشی از موزه، اشیایی فلزی شامل زیورآلات، انواع جعبه صلیب، ظرف تور اصفهان روغن مقدس، کمربند و ... وجود دارد. معمولا اشیایی که در این قسمت نگهداری می شود، اشیایی قدیمی است که در مراسمات مذهبی کلیسا کاربرد دارد. جالب است بدانید که در بخشی از موزه ی وانک نیز لباس های مذهبی روحنیان ارمنی و پارچه های مورد استفاده در مراسمات مذهبی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

موزه ی وانک اصفهان

جالب ترین شی نگهداری شده در موزه ی وانک تار مویی است که بر روی آن جمله ای نوشته شده است. این تار مو که متعلق به دختری 18 ساله است، توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده است. در سال 1947 میلادی فردی به نام واهرام هاکوپیان به وسیله ی قلمی ار جنس الماس، جمله ای از کتاب مقدس یهودیان را بر روی این تار مو ثبت کرده است و سپس آن را به موزه اهدا کرده است. امروزه میکروسکوپی در کنار این تار مو قرار دارد و شما می توانید به وسیله ی آن جمله ی نوشته شده بر روی تار مو را مشاهده کنید.

علاوه بر موارد ذکر شده اشیای گرانبها و ارشمند دیگری نیز در موزه ی وانک نگهداری می شود که بازدید از آن خالی از لطف نیست. شما نیز می توانید با تور اصفهان به محله ی جلفای اصفهان رفته و در کنار بازدید از کلیسا و موزه ی وانک و آشنایی با ادیان دیگر، رزرو تور اصفهان در کافه های بی نظیر این محله نیز قهوه ای نوش جان کنید.

موزه ی وانک اصفهان

 

تور مشهد

 

تور کیش

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: موزه ی وانک اصفهان,آفر تور اصفهان,رزرو تور اصفهان,قیمت تور اصفهان,نرخ ویژه تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

باغ گل ها در اصفهان

باغ گل ها در اصفهان

اصفهان شهری توریستی و زیبا است که در میان عامه ی مردم به نصف جهان مشهور شده است. در این شهر زیبا جاذبه های فرهنگی و تاریخی زیادی وجود دارد که بازدید از آن ها می تواند برای شما جذاب باشد.

در کنار بناهای تاریخی این شهر بازدید از جاذبه های طبیعی آن نیز می تواند جذابیت خاص خود را داشته باشد. در این مقاله قصد داریم با یکی از جاذبه های طبیعی شهر اصفهان یعنی باغ گل ها آشنا شویم. اگر شما نیز قصد سفر به این شهر را در برنامه ی خود دارید، در این مقاله با ما همراه باشید. تور اصفهان تابستان 98

باغ گل ها در اصفهان

باغ گل های اصفهان در دهه ی هفتاد ساخته شد و تا امروز به شهرت بسیار زیادی دست پیدا کرده است و یکی از مکان های دیدنی محبوب نصف جهان است. این باغ رنگارنگ در ساحل زاینده رود قرار دارد و بازدید از آن می تواند برای شما تجربه ای جدید باشد. یکی از ویژگی های مهم باغ گل های اصفهان این است که فقط مکانی برای تفریح به شمار نمی رود، بلکه کاربردهای تفریحی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی دارد. در این باغ 395 گونه ی گیاهی وجود دارد که با شرایط آب و هوایی اصفهان سازگار هستند. شما با بازدید از این باغ می توانید با انواع گونه های گیاهی و ویژگی های آن ها آشنا شوید. تور اصفهان تیر 98

باغ گل ها در اصفهان

در ابتدای ورود به باغ گل های اصفهان با ساختمانی دو طبقه روبه رو می شویم که وسعت آن به 180 متر مربع می رسد. در طبقه ی همکف این ساختمان بروشورها و بذرهای گیاهان قرار دارد که به شما ارائه می شود. در طبقه ی اول این بنا نیز ایوانی ساخته شده است که شما از داخل آن می توانید کل باغ را مشاهده کنید. طبقه ی دوم ساختمان نیز سالنی است که در آن فیلم ها و اسلایدهایی در رابطه با انواع گیاهان پخش می شود.

باغ گل ها در اصفهان

در داخل باغ گذرگاه هایی وجود دارد که با شمشاد مشخص شده است و انواع گیاهان و درختچه ها و گل ها در جای جای باغ به چشم می خورد. در مرکز باغ گل ها طرحی پیاده سازی شده است که بسیار دیدنی است. در این قسمت فرش ایرانی به مساحت 1860 متر مربع با استفاده از گل های مختلف به چشم می خورد و زیبایی آن بسیار خیره کننده است. در طراحی و ساخت این فرش از گل های متناسب با فصول مختلف استفاده شده است و به همین دلیل چهره ی آن در هر فصل شکلی تازه دارد. تور اصفهان مرداد 98

باغ گل ها در اصفهان

در داخل باغ آب نماهای بسیار زیبا و برکه ای به مساحت 3500 متر مربع نیز ساخته شده است. این برکه باعث مطبوع تر شدن هوای داخل باغ شده است و از طرفی امکان پرورش انواع گیاهان آبزی را نیز فراهم کرده است. این  برکه به صورت طبیعی طراح شده است و در روی آن گل های زنبق و نیلوفر آبی به چشم می خورد. همچنین آبشاری مصنوعی نیز در داخل این برکه وجود دارد که بر زیبایی فضا افزوده است.

باغ گل ها در اصفهان

علاوه بر این ها در داخل باغ گل های اصفهان و در ضلع شرقی آن یک آمفی تئاتر 250 نفره نیز وجود دارد. نکته ی جالب در رابطه با این آمفی تئاتر این است که به وسیله ی تنه ی درختان ساخته شده است. در ضلع شمال شرقی این باغ نیز گلخانه ای به ضلع 700 متر مربع وجود دارد که در آن انواع گیاهان نگهداری می شود.

از دیگر بخش های دیدنی این باغ هزارتو یا ماز یا لابیرنت است که با گاهان پرچینی مانند شمشاد ساخته شده است و برای کودکان بسیار جذاب است. در این باغ همچنین قسمت هایی با عناوین باغ گیاهان دارویی و خوراکی، باغ سوزنی برگان، باغ گل های رز و ... وجود دارد.

باغ گل ها در اصفهان

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور کیش



:: برچسب‌ها: باغ گل ها در اصفهان,نرخ ارزان تور اصفهان,تورهای خوب اصفهان,رزرو تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

آکواریوم اصفهان

آکواریوم اصفهان

اصفهان شهر شگفتی ها است و جاذبه های گردشگری آن در انواع مختلف می تواند نظر هر فردی را به خود جلب کند. در این شهر علاوه بر بناهای تاریخی مکان های دیدنی متفاوت دیگری نیز وجود دارد که از جمله ی آن ها می توان به باغ گل های اصفهان، آکواریوم این شهر و باغ خزندگان اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی دیگر از جاذبه های شگفت انگیز اصفهان یعنی آکواریوم آن آشنا کنیم. بنابراین اگر قصد سفر به این شهر تاریخی و زیبا را دارید، در این مقاله ما را همراهی کنید تا با هم با یکی از دیدنی ترین جاذبه های این شهر آشنا شویم. قیمت تور اصفهان

آکواریوم اصفهان

آکواریوم اصفهان در پارکی به نام پارک ناژوان واقع شده است و بزرگ ترین آکواریوم تونلی ایران است. پارک ناژوان در غرب شهر اصفهان است و وسعتش به 1200 هکتار می رسد. در این باغ علاوه بر آکواریوم، باغ پرندگان، باغ پروانه ها، باغ خزندگان، دلفیناریوم، مسیرهایی برای دوچرخه سواری، تله سیژ و امکانات قایق رانی نیز وجود دارد. به همین دلیل است که مکان بسیار مناسبی برای تفریح و خوش گذرانی به شمار می رود.

جهت رزرو تور اصفهان به سایت آژانس مسافرتی چهارفصل به نشانی chaharfasl . net مراجعه نمایید. 

 

آکواریوم اصفهان

 وسعت آکواریومی که در داخل این پارک واقع شده است به 4000 متر مربع می رسد و در آن انواع زیادی از آبزیان زندگی می کنند. در واقع این آکواریوم در عمق هفت متری زمین است و شما برای بازدید از آن باید در داخل تونلی که با آب ها احاطه شده است قرار بگیرید. تور لحظه آخری اصفهان

در این مجموعه 33 آکواریوم مختلف با آب های شور و شیرین وجود دارد. این آکواریوم های معمولا به صورت های قاب دیواری یا استوانه ای و یا لمسی طراحی شده اند. خود آکواریوم تونلی نیز 35 متر طول دارد و در آن 1.5 میلیون لیتر آب وجود دارد. در این آکواریوم تونلی گونه هایی از آبزیان اقیانوس ها نگهداری می شوند و عبور شما از داخل تونل حس بودن در اعماق اقیانوس را برای شما تداعی می کند.

آکواریوم اصفهان

در محموع این آکواریوم ها در حدود 6500 موجود زنده زندگی می کنند که از بین آن ها در حدود 100 قطعه خطرناک ترین و کم یاب ترین ماهیان می باشند. در این آکواریوم ها همچنین 6 نوع کوسه وجود دارد که بازدید از آن ها بسیار جالب است. جالب این که در داخل هر کدام از آکواریوم ها شرایطی کاملا مشابه با محیط زندگی ماهیان موجود در آن آکواریوم ایجاد شده است.

آکواریوم اصفهان

از جمله آبزیانی که در این آکواریوم ها موجود می باشند می توان موارد زیر را نام برد: اسب دریایی، خرچنگ آبی، خروس ماهی که از خطرناک ترین ماهی هاست و عقرب ماهی که زهرآگین ترین ماهی دنیاست، کپور گلگون یا کپور ژاپنی، کوسه ی آب شیرین، کوسه ماهی باله سیاه، کوسه نهنگ، گاو کوسه، کوسه سر چکشی، کوسه بلک تیپ،کوسه سفید، گاو ماهی یا جعبه ماهی، ماهی خاویار، ماهی کمانگیر، جراح ماهی ناسو که از گونه های شگفت انگیز ماهی ها هستند، ماهی ماندارین، ماهی پیرانا، هشت پا، دلقک ماهی، ماهی سنگی که از سمی ترین ماهی های جهان است.

در این آکواریوم علاوه بر بازدید از ماهی ها و دیگر آبزیان، امکان غذا دادن به برخی از ماهی ها و لمس آن ها، عکس گرفتن با ماهی ها و خرید از فروشگاه اسباب بازی نیز برای شما فراهم است.

آکواریوم اصفهان

 

تور مشهد

 

تور کیش

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: آکواریوم اصفهان,رزرو تور اصفهان,آفر تورهای اصفهانگردی,قیمت ارزان تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

موزه ی موسیقی اصفهان

موزه ی موسیقی اصفهان

اصفهان شهری تاریخی و توریستی است که به دلیل جاذبه های گردشگری بسیارش در میان عامه ی مردم به نصف جهان مشهور شده است. این شهر زیبای ایران علاوه بر جاذبه های تاریخی و بناهایی که از دوران باستان به یادگار مانده اند، جاذبه های دیگری نیز دارد که بسیار متفاوت بوده و بازدید از آن ها می تواند برای هر فردی تجربه ای به یاد ماندنی را رقم بزند. از جمله ی این جاذبه های گردشگری متفاوت می توان به باغ گل های اصفهان، آکواریوم، باغ پرندگان و خزندگان و موزه های مختلف این شهر اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم با یکی از موزه های جذاب شهر اصفهان، یعنی موزه ی موسیقی آشنا شویم. همان طور که می دانید تور اصفهان موسیقی سنتی یکی از هنرهای مردم اصفهان است و به همین دلیل است که این موزه در این شهر بنا شده است.

موزه ی موسیقی اصفهان

این موزه در میان گردشگران خارجی و از بین دیگر جاذبه های گردشگری اصفهان، محبوب تر بوده است و توانسته است نظر بسیاری از آن ها را به خود جلب کند. موزه ی موسیقی اصفهان تنها موزه ی موسیقی خصوصی کشور است که توسط دو موسیقی دان کشورمان یعنی مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی در سال 1394 تاسیس شده است. در این موزه در حدود 300 ساز ایرانی نگهداری می شود که برخی از آن ها بسیار کم نظیر می باشند. در این موزه امکانات صوتی و تصویری مناسبی نیز وجود دارد که شما به وسیله ی آن ها می توانید با روش نواختن هر یک از سازهای موزه آشنا شوید.

موزه ی موسیقی اصفهان از پنج بخش مختلف تشکیل شده است که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم. در یکی از سالن های این موزه سازهای ایرانی که در مناطق مختلف کشور رواج دارند، نگهداری شده و در معرض دید عموم قرار داده شده است. این بخش با نام تالار سازهای ملی شناخته می شود. تالار سازهای محلی بخش دیگری از این موزه است که مخصوص نمایش سازهای محلی کشورمان می باشد. سرای سرآهنگان بخش جذاب دیگری از موزه ی موسیقی اصفهان است که شما در آن می توانید با اساتید موسیقی اصفهان آشنا شوید. موسیقی سرا نیز یکی دیگر از بخش های موزه ی موسیقی اصفهان است که در آن اجرای زنده ی موسیقی های سنتی ایرانی برقرار است. این بخش یکی از جذاب ترین و لذت بخش ترین بخش های این موزه به شمار می رود. بخش دیگری نیز در داخل موزه ی موسیقی وجود دارد که در آن چگونگی ساخت سازهای مشهور ایرانی بررسی می شود. رزرو تور اصفهان

موزه ی موسیقی اصفهان

بازدید از موزه ی موسیقی علاوه بر اطلاعات زیادی که در مورد سازهای ایرانی و نوازندگان موسیقی سنتی در اختیار شما قرار می دهد، لذت زیادی را نیز از شنیدن موسیقی های سنتی برای شما به همراه دارد. از جمله سازهای مشهوری که در این موزه ی موسیقی به نمایش درآمده است می توان به سازهای قانون، قیچک، چنگ، تار، رباب، بربط، نی، دف، سه تار، کمانچه، تمبک و سنتور اشاره کرد. علاوه بر این ها در این موزه فروشگاه فروش محصولات فرهنگی و سازهای ایرانی و کافی شاپ نیز وجود دارد. آفر تور اصفهان

موزه ی موسیقی اصفهان

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور کیش



:: برچسب‌ها: موزه ی موسیقی اصفهان,نرخ ویژه تور اصفهان,تورهای ارزان اصفهان,برترین تورهای اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرنازپناهی نیا

مسجد امام اصفهان

مسجد امام اصفهان

اصفهان یکی از شهرهای مرکزی ایران است که به دلیل جاذبه های گردشگری بسیاری که دارد سالانه توریست های بسیاری به آن سفر می کنند. این شهر در زمان صفویه به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده بود و به همین دلیل در آن زمان رونق بسیاری پیدا کرد. شاه عباس صفوی و دیگر پادشاهان این سلسله ی تاریخی به ساختن بناهای متفاوت فرهنگی، مذهبی و رفاهی در شهر اصفهان روی آوردند و بناهای زیادی را در این شهر به یادگار گذاشتند.

در این مقاله قصد داریم با یکی از بناهای تاریخی و مذهبی روزگار صفوی یعنی مسجد امام اصفهان آشنا شویم. این مسجد به مسجد جامع صفوی نیز مشهور است و یکی از باشکوه ترین مسجدهای اصفهان می باشد. تور اصفهان تیر 98

مسجد امام اصفهان

در میدان نقش جهان اصفهان، دیدنی های بسیار زیاد و باشکوهی قرار دارد که یکی از آن ها مسجد امام است. این مسجد در قرن یازدهم و در دوره ی شاه عباس صفوی ساخته شده است. گفته می شود که شاه طهماسب که پدر بزرگ شاه عباس بوده است، در یکی از جنگ هایش نذر کرده است که مسجدی بسازد اما متاسفانه فرصت ادای نذرش را پیدا نکرده است. سال ها بعد با به قدرت رسیدن شاه عباس، او نذر پدربزرگش را ادا کرده است و  مسجد امام را ساخته است. بنابر گزارش های تاریخی شاه عباس در زمان ساخت این مسجد 41 سال سن داشته است و 24 سال نیز از زمان به سلطنت رسیدنش گذشته بوده است. او دستور به ساخت مسجدی داده است که نتوان شبیهش را در هیچ کجای ایران و دیگر سرزمین های جهان پیدا کرد. او تمام عمرش را برای به پایان رسیدن ساخت این مسجد منتظر ماند و در نهایت یک سال پس از مرگش کاشی کاری های آن به اتمام رسید.

مسجد امام اصفهان

این مسجد بسیار باشکوه است و از دیگر بناهای موجود در میدان نقش جهان نیز بلندتر است. مسجد امام از یک گنبد اصلی و بزرگ، 4 مناره و 2 شبستان در شرق و غرب تشکیل شده است. گفته می شود که در ساخت آن 18 میلیون آجر و 475 هزار کاشی استفاده شده است. البته بخش های پایینی دیوارهای مسجد نیز از قطعات بزرگ سنگ مرمر ساخته شده است. این مسجد از تزئینات بسیار زیبا و چشم نوازی نیز بهره برده است که می تواند نطر هر بیننده ای را به خود جلب کند. به طور کلی مسجد امام یا مسجد جامع صفوی و یا مسجد شاه، از بخش های زیر تشکیل شده است: گنبدخانه، صحن اصلی، منار اصلی که رو به قبله ساخته شده است، منار سردر که در راستای میدان نقش جهان است، ایوان های چهارگانه، شبستان های شرقی و غربی، مدرسه ی سلیمانیه و مدرسه ی ناصریه که در نزدیکی مسجد واقع هستند و محلی برای تحصیل طلاب علوم دینی می باشند. تور اصفهان مرداد 98

مسجد امام اصفهان

علاوه بر این ها در ساخت این مسجد ابداعات و خلاقیت های بسیاری نیز به کار رفته است. به عنوان مثال یکی از چالش های اصلی ساخت این مسجد در میدان نقش جهان، این بوده است که این میدان هم راستا با چهار جهت اصلی است اما مسجد باید در جهت جنوب غربی و هم راستا با قبله باشد. از طرفی نمی توان سردر را با زاویه نسبت به میدان ساخت و نمای بیرونی آن را به هم ریخت. طراحان برای حل این مشکل راهکار هوشمندانه ای به خرج دادند و ورودی اصلی مسجد را بسیار هنرمندانه طراحی کرده اند. آن ها یک سردر در راستای میدان نقش جهان طراحی کردند و درست در امتداد آن سردری هم راستا با قبله. بر طبق اسناد تاریخی محاسبه ی جهت قبله در این مسجد را نیز شیخ بهایی، عارف، عالم و ریاضی دان مشهور دوره ی صفوی انجام داده است.

مسجد امام اصفهان

از دیگر ویژگی های خلاقانه ی معماری این مسجد می توان به انعکاس صدا در آن اشاره کرد. اگر در مرکز گنبد اصلی بایستید، صدای شما تا شعاع چهل متری منعکس می شود. این طراحی به دلیل این بوده است که صدای موذن و مکبر به راحتی به گوش همه برسد. امروزه یکی از بخش هایی که بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می گیرد همین بخش است. بسیاری از مردم و توریست ها در مرکز گنبدخانه می ایستند و با تکان دادن تنها یک اسکناس، یا به زمین کوبیدن پاهایشان، از انعکاس بلند صدای آن ها لذت برده و تعجب می کنند. تور اصفهان شهریور 98

مسجد امام اصفهان

در حیاط غربی این مسجد سنگی مستطیل شکل قرار دارد که به آن سنگی مثلثی شکلی نیز چسبیده است. این سنگ، سنگ شاخص ساعت نام دارد و توسط شیخ بهاییطراحی شده است. کاربرد این سنگ به این گونه است که در تمام روزهای سال و در هنگام اذان ظهر، هیچ سایه ای ندارد. این موضوع یکی دیگر از خلاقیت ها و محاسبات دقیق مهندسی شیخ بهایی است که در ساخت مسجد امام رعایت شده است. البته در مورد این سنگ و کاربرد آن توضیحات زیادی برای بازدیدکنندگان داده نمی شود و به همین دلیل است که افراد کمی از اهیمت آن باخبر هستند.

مسجد امام اصفهان

 

تور مشهد

 

تور کیش

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: مسجد امام اصفهان,قیمت تور اصفهان,بهترین تورهای اصفهان,رزرو تور اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()